Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Instruktioner och riktlinjer

Meddelande – banner – nyhetsticker – akut – kris

Meddelanden på 1177.se ska bara användas vid allvarliga incidenter eller kriser som påverkar en större del av befolkningen. De ska inte användas för nyheter eller återkommande händelser.

Meddelande kan även kallas banner eller nyhetsticker. 

Ett meddelande syns på alla svenska sidor på 1177.se, inklusive sidor med information om olika mottagningar. Vill du ha ett meddelande på en språksida måste du skapa det för respektive språk.

När ska meddelandet användas?

Nedan är exempel på situationer när det kan vara lämpligt att använda ett meddelande.

Nationella meddelanden

Nationella meddelanden ska läggas upp vid större samhällskriser som påverkar allmänheten, till exempel vid attentat eller tekniska samhällskriser.

Ett meddelande kan även användas om en 1177-tjänst inte fungerar, till exempel i följande situationer:

  • Det går inte att ringa till 1177.
  • Det är väldigt långa svarstider hos 1177 på telefon.
  • Det går inte att komma in på Hitta vård på sajten.
  • 1177-appen fungerar inte.

Regionala meddelanden

Regionala meddelanden kan användas vid större regionala kriser av typen "VMA", som står för Viktigt meddelande till allmänheten

Ett regionalt meddelande kan även användas i följande situationer:

  • Det går inte att ringa till 1177 i en region.
  • Det är väldigt långa svarstider hos 1177 på telefon i en region.
  • Det går inte att komma in på Hitta vård på en regional del av sajten.

Sätt en tydlig rubrik på regionala meddelanden

Ett regionalt meddelande märks ut med en etikett bredvid rubriken, till exempel ”Innehållet gäller för Dalarna”.

Skriv ändå ut namnet på regionen i meddelandets rubrik, för att förtydliga vilken region det gäller. Det hjälper besökare som kommer in via sökmotor och kanske råkat hamna i fel region.

Skriv ut regionens namn i rubriken.

När ska meddelandet inte användas?

Meddelande ska inte användas till vanliga nyheter. Dessa ska publiceras under Aktuellt.

Gör så här för att publicera ett meddelande

Fäll ut noden Meddelanden för att hitta din region.
Här väljer du när meddelandet ska visas.

Nationella och regionala meddelanden skapas i Opti-trädet under noden: Meddelanden

Så här gör du

  1. Gå in i noden för den region du vill skapa ett meddelande.
  2. Klicka på hamburgermenyn och välj Skapa ny sida.
  3. Skriv in ett namn och klicka på Meddelandesida.
  4. Klicka i den region som meddelandet ska visas för under fliken Region.
  5. Skriv in en Rubrik som tydligt visar vilken region det gäller.
  1. Skriv in Meddelandetext (håll det kort).
  2. Ange Startdatum (Oftast: publiceras direkt)
  3. Ange Slutdatum (Oftast: 3 dagar efter publicering)
  4. Klicka på Publicera.

Avpublicera ett meddelande

Så här avpublicerar du ett meddelande:

  • Sätt slutdatumet på aktuell tidpunkt eller bakåt i tiden.
  • Klicka på Publicera.

Obs! Det kan ta upp till 30 minuter innan det avpublicerade meddelandet faktiskt slutar att visas. Det gäller även om du har flyttat meddelandesidan till papperskorgen.

Vem skapar meddelanden?

Det är olika vem som skapar meddelanden.

Nationella meddelanden brukar skapas av Inera support

Det är Ineras support som skapar och publicerar nationella meddelanden. Det gör de endast när tjänsteman i beredskap (tib) eller en krisledare beslutar att ett sådant meddelande ska skapas.

För att ändra i ett publicerat meddelande

Mejla till supporten eller ring 0771-25 10 10 tonval 2 och instruera nytt innehåll så kan de justera direkt.

Ibland kan en nationell redaktör behöva skapa ett meddelande

Det är bara redaktörer som har behörighet som administratör som kan göra ett nationellt meddelande.

Regionala meddelanden skapas av regionala redaktörer

Det är oftast regionala redaktörer som skapar regionala meddelanden. Prata med din chef om du är osäker på vad som gäller. 

Läs mer på 1177.se

Hur kontaktar jag nationella redaktionen?

Använd Ineras kundportal om du har förbättringsförslag och frågor om innehållet på 1177.se. Din synpunkt skickas vidare till ansvarig nationell redaktör. Du kan också anmäla tekniska fel i Ineras kundportal.

Sida – nyheter och aktuellt

Här hittar du riktlinjer och instruktioner för nyheter och aktuelltartiklar.

Sida – startsidan

Startsidan ska göra det enkelt för besökaren att hitta information och tjänster inom hälsa och vård. Du som arbetar i en region kan välja hur mycket eller lite du vill anpassa den nationella startsidan.

Till toppen av sidan