Om 1177 Vårdguiden på webb och telefon
1177 Vårdguiden är invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården. Invånarna kan när som helst besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 Vårdguiden erbjuder hela Sverige råd om vård, dygnet runt på webb och telefon.
Om 1177 Vårdguiden på telefon
Telefonnumret 1177 är det nationella numret för sjukvårdsrådgivning på telefon. Sjuksköterskorna som besvarar samtalen bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och hänvisar dig till lämplig vårdmottagning när så behövs. Sjuksköterskorna besvarar omkring fyra miljoner samtal per år.
Varje region driver och ansvarar för sin egen sjukvårdsrådgivning. Det innebär att du i första hand kommer till sjukvårdsrådgivningen i den region där du befinner dig när du ringer.
Inera ansvarar för det medicinska rådgivningsstödet som sjuksköterskorna använder, för it-system och telefonisystemen i 20 av de 21 regionerna samt för varumärket 1177 Vårdguiden.
Regionerna anställer sina egna sjuksköterskor. Det är upp till regionerna om de vill upphandla telefonitjänsten av någon annan eller bedriva den i egen regi. Ineras telefonisystem har ingen anslutning mot internet utan är endast anslutet mot det säkra nätverket Sjunet.
Om webbplatsen 1177.se
Webbplatsen 1177.se erbjuder både kvalitetssäkrad och användarvänlig information och tjänster som underlättar den egna och närståendes kontakter med vården. De tusentals artiklar som finns är producerade i samarbete med ungefär 350 faktagranskare som arbetar i vården ute i landet. På webbplatsen kan besökare söka och hitta vård i hela Sverige och använda lokala e-tjänster för att kontakta vården.
1177.se anpassas automatiskt beroende på var besökaren är när hen loggar in. Det gör att besökaren alltid ser nyheter, information och länkar till de e-tjänster som är aktuella i den regionen.