Det finns två olika sätt att logga in på 1177.se. Du kan logga in med BankID eller med Freja e-id plus.
E-legitimationer som inte är godkända för 1177
vårdguidens e-tjänster.
Du kan inte logga in på 1177.se med följande e-legitimationer:
- Freja eID
- Freja eID extended
- Mobilt säkerhetsID
Logga in med BankID
För att skaffa BankID krävs det ett godkännande av vårdnadshavare, reglerna ser olika ut hos olika banker. Åldersgränsen bestämmer bankerna själva.
Så loggar du in på 1177.se med bank-id
Här kan du läsa mer om att skaffa och att använda BankID
Mobilt SäkerhetsID eller motsvarande fungerar inte
Om du inte kan logga in på 1177 kan det vara för att du har ett Mobilt SäkerhetsId istället för ett Mobilt BankID. Apparna ser likadana ut.
Mobilt SäkerhetsID och motsvarande är ämnade för bankernas egna tjänster. Denna typ av e-legitimation kan inte användas för att logga in på 1177.se.
Du och din vårdnadshavare måste förklara för banken att du behöver ha ett Mobilt BankID för att du ska kunna identifiera dig även i e-tjänster som inte är bankens egna.
Logga in med Freja e-id plus
Freja e-id plus är en gratis, svensk e-legitimation.
För att skaffa Freja e-id plus behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto.
Ladda ner appen Freja e-id till din telefon och följ instruktionerna.
När du har laddat ned appen Freja e-id och registrerat dig behöver du uppgradera ditt Freja e-id till Freja e-id plus. Du kan inte logga in på 1177.se med endast Freja e-id, eller Freja e-id extended.
För att uppgradera till Freja e-id Plus det måste du ta med din telefon och den ID-handling du registrerat i Freja e-id till ett godkänt Freja e-id ombud.
Läs om hur du skaffar Freja e-id.
Läs om hur du skaffar Freja e-id plus.