BEN OCH FÖTTER

Råd vid problem med fötterna

Innehållet gäller Västerbotten

Många besvär i muskler och skelett kan du lindra genom att använda bra skor. Det är viktigt att använda bra skor både utomhus och inomhus.

Om du har problem med fötterna ska du se över dina skor och se till att du har bra och funktionella skor. En bra sko är också en förutsättning för att en behandling med till exempel fotbäddar ska fungera.

Du kan ofta själv lindra fotbesvär med olika produkter som du kan köpa i sjukvårdsbutiker, hälsokostaffärer, apotek, skoaffärer, sportbutiker, hos fotvårdsspecialister eller genom att beställa på internet. Du kan också lindra dina besvär genom att besöka en fotvårdare eller fysioterapeut, tidigare kallad sjukgymnast.

Skor som är bra för fötterna

Använd skor som:

  • är stadiga och sitter stabilt runt hälen
  • har en tjock, stabil och stötdämpande sula
  • har en klackhöjd på 10-20 mm, det vill säga inte hög klack men inte heller helt platt. Om klacken är för hög kan det öka belastningen på framfoten. Vilket kan vara besvärligt för dig som har ont eller är stel i framfoten. Om det inte finns någon klack alls så kan det leda till problem för dig om har ont eller är instabil kring häl och fotled
  • har snörning. Snörskor sitter oftast bäst, men kardborrband går också bra om det är svårt att knyta
  • ger plats för tårna på både bredden, höjden och längden. Skon bör vara cirka 10 mm längre än foten. För att minska tryck på tårna så bör det också vara mjukt material i skons tåparti.

Promenadskor eller joggingskor lindrar ofta många besvär tack vare sulans utformning, särskilt om du har öm framfot. En avrundad form på sulan framtill skapar en form av rull i steget som minskar belastningen på tålederna.

Till toppen av sidan