Så får du kallelser till vården
När du blir kallad till ett besök i Region Västerbotten kan du få vissa av dina kallelser digitalt. Kallelserna skickas i de flesta fall både till inkorgen på 1177.se och till din digitala brevlåda. Du som inte har en digital brevlåda får alltid en papperskallelse med posten.

Region Västerbotten arbetar med att införa digitala kallelser. Det är ett arbete som sker stegvis och det betyder att du kan få din kallelse på olika sätt.
Du kan du få din kallelse på följande sätt:
- inkorgen på 1177.se
- digital brevlåda
- papperskallelse med posten.
Vissa verksamheter skickar i nuläget inte kallelser till inkorgen på 1177.se, det gäller till exempel folktandvården och röntgen.
Inkorgen på 1177.se
Du kan läsa de flesta kallelser som skickas digitalt i din inkorg på 1177.se. Det kan du göra oavsett om du har loggat in tidigare eller loggar in för första gången.
Det är viktigt att du aktiverar aviseringar för att få ett sms eller ett mejl när du har ett nytt meddelande från vården. Logga in och välj Inställningar för att ställa in aviseringar.
Vad gäller för barn?
Barn får digitala kallelser till sin inkorg på 1177.se. Vårdnadshavare kan agera ombud tills barnet fyllt 13 år. En papperskallelse skickas även till dig som är vårdnadshavare, om barnet inte har en egen digital brevlåda.
Läs mer om att agera ombud för barn på sidan Gör ditt barns vårdärenden via nätet.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter får inga kallelser till din inkorg på 1177.se. Du får en papperskallelse med posten.
Avboka eller omboka tid
Om tiden inte passar kan du ändra vissa bokade tider direkt i din kallelse. Många verksamheter kan du också kontakta via e-tjänsten Av- eller omboka tid. Logga in och sök upp mottagningen under rubriken Mottagningar. Vid sen avbokning behöver du ringa mottagningen.
Digital brevlåda
Alla kallelser som Region Västerbotten skickar digitalt kommer till din digitala brevlåda, om du har en.
En digital brevlåda är en e-tjänst dit du kan få post från myndigheter och företag. Du loggar in med bank-id.
Du kan ha någon av följande digitala brevlådor:
- Kivra
- Eboks
- Min Myndighetspost.
Du som är osäker på om du är ansluten till en digital brevlåda kan logga in med e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Där ser du om du är ansluten till en digital brevlåda och i så fall vilken.
Hur vet jag när jag har fått post till min digitala brevlåda?
Du kan få en avisering via e-post eller sms när du har fått post. Hur du får den beror på vilken brevlåda du valt. Du väljer hur du vill få din avisering i brevlådans inställningar.
Kom ihåg att du alltid har ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.
Papperskallelse
Du som inte har en digital brevlåda får alltid en papperskallelse skickad hem till dig med posten.
Sms inför vårdbesök
Inför ditt besök kan du få ett påminnelse-sms. I det får du information om när du har en bokad tid i vården eller tandvården.
Innehållet är anpassat för att följa dataskyddsförordningen, GDPR. Därför innehåller sms:et ingen information som är kopplad till din hälsa, till exempel namn på mottagning eller information om vad besöket gäller.
Det är viktigt att du tar del av informationen som finns i din kallelse. Där står det vilken mottagning du ska besöka.
Har du frågor om ditt vårdbesök?
Du som har frågor om ditt besök eller kallelse ska kontakta den mottagning som har skickat kallelsen. Det kan du göra genom att ringa eller logga in.
Du kan inte ringa eller chatta med 1177 för att få information om bokade tider i vården. Sjuksköterskorna som jobbar där har inte tillgång till den informationen.