TRÄNING OCH FYSISK HÄLSA

Fysisk aktivitet stärker ditt immunförsvar

Innehållet gäller Västerbotten

Det finns många sätt att hålla sig fysiskt aktiv under coronapandemin. Här hittar du rekommendationer och inspiration till hur du kan röra på dig.

Kvinna som sitter på en maskin på ett utegym.

För många innebär isolering och minskad social samvaro också mer stillasittande och mindre fysisk aktivitet. Redan efter några veckor med mindre aktivitet än vanligt påverkas din ämnesomsättning på ett negativt sätt.

Hitta din dagliga aktivitet, gärna utomhus i dagsljus. Det påverkar inte bara din fysiska hälsa utan även humöret och sömnen.

Här kan du läsa mer om träning och fysisk hälsa.

Tips på aktiviteter under coronapandemin

  • Ta regelbundna aktivitetspauser under dagen.
  • Träna själv eller tillsammans med andra online. Se tips nedan.
  • Sätt på musik du gillar och dansa själv eller med någon annan hemma.
  • Promenera eller jogga, hemma eller utomhus, så länge du håller lämpligt avstånd till andra.
  • Undvik för mycket tid stillasittande. Stå upp, helst en gång varje halvtimma.
  • Slappna av, djupandas och ägna dig även åt olika aktiviteter som gör dig lugn. 

Läs gärna Folkhälsomyndighetens råd om hur du kan röra på dig utifrån smittskyddsrekommendationerna: 

Träna gärna men gör det säkert

Filmer med rörelse och träning

  • Filmen Träna hemma visar enkla övningar som är lätta att följa.
  • SVT sänder Hemmagympa med Sofia varje vardagsmorgon. Se TV-tablån för exakt tid eller titta på SVT Play. Testa även Yoga med Sofia som också finns på SVT Play.
  • Svenska Gymnastikförbundet har en Youtube-kanal med filmer om pausgympa med olika inriktning och svårighetsnivå.

Rörelsetips för barn

Till toppen av sidan