Aktuellt

Nu kan du hantera tider dygnet runt – även via telefon

Innehållet gäller för Västerbotten

Hälsocentralerna och sjukstugorna i Västerbotten erbjuder nu möjligheten att ringa dygnet runt för att avboka eller omboka en tid. På många ställen kan du också förnya recept oavsett tid på dygnet.

En man pratar i telefon. Han håller i ett litet barn.

Sedan tidigare är det möjligt att när som helst hantera bokade tider genom att logga in på 1177.se. Nu gäller det också för dig som hellre vill ringa.

När du ringer din hälsocentral får du via olika knappval ange vad ditt ärende gäller och därefter lämna mer information i en telefonsvarare. Du som vill avboka eller omboka en tid kan göra det även utanför hälsocentralens telefontider.

På vissa hälsocentraler kan du också förnya recept, oavsett tid på dygnet.

Hör alltid av dig om du inte kan komma

Det är viktigt att du alltid kontaktar din vårdgivare om du inte har möjlighet att komma till ditt besök, så att någon annan kan bli erbjuden tiden. Det gäller även om det är nära inpå besöket.

Läs mer om avgifter för sent avbokat eller uteblivet besök

Har du ett annat ärende?

För övriga ärenden behöver du fortfarande ringa under hälsocentralens telefontider, till exempel om du behöver rådgivning, vill få en tid för besök eller behöver ett intyg.

Vårdpersonalen har inte möjlighet att ta emot den typen av ärenden utanför telefontiden. Men du kan alltid logga in på 1177.se för att använda hälsocentralens e-tjänster. De är tillgängliga dygnet runt.

Hitta hälsocentralers telefontider och utbud av e-tjänster

Till toppen av sidan