Bra att veta Värmland
Innehållet gäller VärmlandFör att ditt besök i vården ska bli så bra som möjligt för både dig och för vårdpersonalen finns här lite att tänka på inför ditt besök.
Behöver du komma förberedd?
Ibland kan du behöva komma förberedd till ditt besök. Det gäller oftast operationer, men också vissa undersökningar och behandlingar. Då är det viktigt att du läser igenom den bifogade informationen i kallelsen. Där står det om till exempel fasta, provtagning och kost.
Söka vård i Värmland
Läs mer om vart du ska vända dig för att få den hjälp som du behöver om du blir sjuk eller skadar dig.
- Att besöka en vårdcentral
- Att besöka en akutmottagning
- Frågor och svar om att besöka akutmottagningen i Karlstad
- Frågor och svar om att besöka akutmottagningen i Torsby
Patientavgifter och högkostnadsskydd
Du får oftast betala en avgift när du besöker vården. Hur mycket du får betala beror bland annat på vilken typ av vård du får. Vissa besök i vården är avgiftsfria. Det finns också en gräns för hur mycket du behöver betala för vård, det kallas för högkostnadsskydd.
En faktura skickas till dig efter besöket. Har du tidigare valt e-faktura eller autogiro kommer fakturan till din internetbank. Annars får du den till din digitala brevlåda eller som brev.
Lämna återbud i god tid
Om tiden du är erbjuden inte passar är det viktigt att du meddelar detta i god tid. Om du uteblir från ett bokat besök eller bokar av senare än 24 timmar får du betala en avgift. Det finns vissa undantag för bland annat egen eller barns sjukdom.
Så gör du för att boka, omboka eller avboka en tid
Genom att logga in på 1177 kan du göra många av dina vårdärenden. Vad du kan göra varierar mellan olika mottagningar. Du kan till exempel boka, omboka eller avboka en tid. Du kan också se dina bokade tider.
Resor
Du kan få ersättning för din resa till vissa vårdbesök. En sjukresa ska i första hand göras med kollektivtrafik.
Du kan ansöka om en kostnadsfri vårdbiljett som skickas via sms till Värmlandstrafiks app eller köpa biljetten och ansöka om ersättning i efterhand.
Har du behov av extra trygghet boka din resa senast klockan 12 vardagen innan ditt vårdbesök, telefon 0771-32 32 00. Det gäller resa med buss, tåg, servicelinje eller servicetrafik/taxi.
Sjukreseenheten svarar på frågor om ersättning och högkostnadsskydd för sjukresor. Ring
010-831 95 30 eller logga in på 1177.se. Hållplatserna vid sjukhusen heter Centralsjukhuset, (huvudentrén), Arvika sjukhus huvudentrén samt Torsby resecentrum och Torsby sjukhus.
Mer om sjukresor i Värmland.
Parkering
Besöksparkering finns i anslutning till sjukhus, vårdcentraler och mottagningar, men det kan vara en bit att gå så ha gott om tid. Läs mer på regionvarmland.se/parkering.
Centralsjukhuset i Karlstad: Skyltar visar var det finns lediga p-platser, bland annat vid huvudentrén och Klarälvsentrén. En kamera registrerar numret på bilen vid in- och utfart. Parkeringsavgiften kan betalas på flera sätt.
Sjukhuset i Arvika och Torsby: Det krävs p-skiva för parkering upp till tre timmar. För mer än tre timmar krävs ett tillfälligt parkeringsbevis som skickas hem eller hämtas i receptionen.
Lämna värdesaker hemma
Du själv ansvar för dina värdesaker, smycken, mobiltelefon kreditkort, kontanter och så vidare. Därför är det bra om du bara har med dig sådant som du behöver för din vistelse.
Att känna oro inför sitt besök
Det är vanligt att känna oro eller rädsla inför vårdbesök. Oron kan handla om olika saker, som att vara rädd för smärta, att få dåliga nyheter, eller att känna sig osäker på vad som kommer att hända under besöket.
Det är viktigt att inte avstå från eller skjuta upp vårdbesök på grund av rädsla och oro. Det kan leda till större hälsoproblem i framtiden.
Läkemedel
När du besöker vården är det bra om du talar om för vårdpersonalen vilka läkemedel du använder. Dina aktuella läkemedel ser du i din journal genom att logga in på 1177.se.
Doft- och rökfri miljö
Starka dofter kan ge besvär för andra. Undvik att använda parfymerade produkter vid sjukresa och besök i hälso- och sjukvården.
Rökning är endast tillåten på särskilda platser utomhus. Vid Centralsjukhuset Karlstad är hela sjukhusområdet rökfritt.
Vårdgaranti
Du har rätt till en medicinsk bedömning, besök hos specialist och behandling inom en viss tid. Detta enligt vårdgarantin. Detta gäller om legitimerad vårdpersonal har bedömt att du har behov av det. Om vi inte kan erbjuda dig detta har du rätt till ett besök hos en annan vårdgivare än Region Värmland.
Fotografering, filmning och ljudupptagning
Fotografering och eller filmning på sjukhusen är tillåtet endast med tillstånd av ansvarig chef alternativt säkerhetssamordnare. Personal har alltid rätt att neka till att bli filmad.
Ljudupptagning under samtal vid vårdkontakt kan tillåtas efter dialog med den personal som berörs. Detta förutsatt att det finns godtagbara skäl för att göra upptagningen, till exempel om det kan underlätta för patienten att komma ihåg den information som lämnats vid vårdkontakten. Det är förbjudet att spela in samtal som omfattar sekretesskänsliga uppgifter om en tredje part, eller om det är sannolikt att inspelningen är tänkt att användas provokativt eller på ett sätt som är avsett att förlöjliga vårdgivaren.
Personuppgifter och patientjournal
Dina personuppgifter behandlas i hälso- och sjukvården, bland annat i patientjournalen. All vårdpersonal har tystnadsplikt.
Om du inte vill att uppgifterna i din journal ska vara tillgängliga för andra verksamheter eller vårdgivare, kan du begära att uppgifterna spärras. Enklast spärrar du din journal via e-tjänsterna på 1177.se.
Biobank
De flesta prov som tas i vården förstörs efter att analysen är klar. Vissa prov kan komma att sparas i en biobank framför allt för din vård. Sparade prov får även enligt biobankslagen (Biobankslag 2023:38) användas för andra ändamål. Du kan läsa mer om ändamålen och biobankslagen och biobanksverige.se.
Du har rätt att begränsa vad ditt sparade prov får användas till. Det gör du via 1177:s e-tjänst "Samtycke prov i biobank” eller med post via blanketten ”E1. Ändring av samtycke”. Blanketten och adresser hittar du på biobanksverige.se. Begäran ska skickas in till den region där prov togs.
Kvalitetsregister
För vissa sjukdomar rapporteras medicinska uppgifter till nationella kvalitetsregister. Du ska få information om att dina uppgifter registreras.
Läs mer här om personuppgifter, biobank och kvalitetsregister.
Dina synpunkter är viktiga
Om du har synpunkter på vården, kan du kontakta den vårdenhet det gäller. Du kan också kontakta patientnämnden på telefon 010-831 42 15 eller genom att logga in på 1177.se.
Det här kan du göra när du loggar in på 1177.se
Efter inloggning på 1177 kan du se personlig vårdinformation och kontakta vården på ett säkert sätt. Du får också en möjlighet att vara delaktig i din egen vård. Du kan till exempel läsa din journal, förnya recept och om- eller avboka tider.
Olika mottagningar erbjuder olika tjänster. Här kan du läsa mer om de olika tjänsterna som du når när du har loggat in.
Välja vårdmottagning
Du kan själv välja vilken vårdcentral eller vårdmottagning du vill gå till när du behöver öppenvård. Du kan också välja att tillhöra en vårdcentral. Det kallas att lista sig.
Egen vårdbegäran
I Värmland kan du använda egen vårdbegäran för att själv skicka in en remiss till specialistmottagningarna i länet (gäller ej specialisttandvården). Du kan göra en egen vårdbegäran på två olika sätt antingen genom att logga in på 1177.se för att använda e-tjänsterna eller genom att skicka in en pappersblankett.
Särskilda behov
Om du har särskilda behov kan du ha rätt till hjälp i samband med ditt besök hos hälso- och sjukvården. Du kanske behöver tolk eller har problem med syn, hörsel, allergi eller annan funktionsnedsättning. Om du behöver sådan hjälp, ta kontakt i god tid med den mottagning du ska besöka.
Hjälpmedel
Har du en funktionsnedsättning, varaktig eller tillfällig? I så fall kan du få låna hjälpmedel för att klara det dagliga livet i boende, närmiljö och skola samt för vård och behandling. Personliga hjälpmedel kan tillhandahållas från både Region Värmland och din hemkommun.
Stöd tillnärstående
Om du är anhörig eller närstående till en person som är svårt sjuk, finns möjlighet att få stöd. Fråga på den mottagning eller avdelning som ni har kontakt med.
Läs mer om att vara anhörig eller närstående.
Barn och ungdomar under 18 år som har en närstående som är svårt sjuk, har en funktionsnedsättning, missbruk eller avlidit, har rätt till särskild information och stöd.
Lä mer om det här. https://www.1177.se/Varmland/liv--halsa/psykisk-halsa/nar-en-vuxen-i-din-familj-inte-mar-bra/
Region Värmland arrangerar stödgrupper för barn och unga i sorg. Läs mer om det här.
Personuppgifter
Varje gång du är i kontakt med vården registreras uppgifter om dig. Uppgifterna behövs för att du ska få en bra och säker vård. Uppgifterna får bara användas av dem som är behöriga till det.