OM CORONA I STOCKHOLMS LÄN

Så kan du stärka ditt immunförsvar

Innehållet gäller Stockholms län

Hur starkt ditt immunförsvar är påverkar din kropps förmåga att bekämpa infektioner. Immunförsvarets celler finns redan när du föds och utvecklas under åren genom att du utsätts för virus och bakterier. Men det påverkas också av vad du äter och dricker, hur mycket du rör på dig och om du röker.

Kroppen har flera sätt att skydda sig mot skadliga ämnen, till exempel genom huden, saliven och slemhinnor i näsa och luftrör.  Om bakterier eller virus ändå skulle lyckas tränga sig förbi, tas de om hand av ditt immunförsvar. Immunförsvaret är ständigt aktivt i våra kroppar och består framför allt av de vita blodkropparna, som är kroppens specialiserade försvarsceller.

Immunförsvarets celler finns redan när du föds men utvecklas under åren genom att du utsätts för virus och bakterier. Även dina mat- och alkoholvanor, rökning och hur mycket du rör på dig påverkar immunförsvaret. Här har vi samlat några grundläggande råd om hur du kan påverka din kropps förmåga att bekämpa infektioner.

Ät variationsrikt

För att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att äta varierad och näringsrik mat. Följ Livsmedelsverkets rekommendationer och var källkritisk då det gäller råd om mirakeleffekter av olika näringsämnen.

Testa dina matvanor i Livsmedelsverkets test Matvanekollen. 

Läs mer om mat du mår bra av här.

Att äta varierat är speciellt viktigt om du är äldre och inte längre har samma aptit som tidigare. Om du börjar hoppa över måltider eller äter ensidigt kan det leda till näringsbrist och till och med undernäring, vilket försämrar immunförsvaret och ökar risken att få en infektion. Även återhämtningen kan då ta längre tid. Om du inte orkar äta lika stora portioner som tidigare, försök att:

  • fördela maten över dagen och äta flera mindre måltider
  • se till att dina måltider innehåller mat från olika livsmedelsgrupper, särskilt protein
  • ta tillskott av D-vitamin om du är över 75 år.

Livsmedelsverket har fler tips om bra mat vid minskad aptit.

Rör på dig

Regelbunden fysisk aktivitet är viktigt för kroppen på flera sätt. Bland annat minskar risken för infektionssjukdomar och fysisk aktivitet kan även kopplas till minskad dödlighet och insjuknande i influensa och lunginflammation. När många just nu vittnar om långa stillasittande pass framför dator och tv, vill vi påminna om vikten av att röra på sig. Försök att vara fysiskt aktiv en stund varje dag, genom att till exempel:

  • Ta regelbundna rörelsepauser under dagen, till exempel en kort promenad, gör tåhävningar eller knäböj, sträck på dig, dansa, dammsug eller fixa med något utomhus.
  • Några gånger under veckan röra på dig i ett tempo så att du blir lite andfådd och pulsen ökar. Glöm inte hålla avstånd till dem du möter.
  • Följa träningspass online, här finns olika exempel.
  • Undvika att sitta still under längre stunder.

Kom ihåg att alla minuter i rörelse räknas.

Få tillräckligt med sömn och vila

Sömn och vila behövs för att hjärnan och kroppen ska få återhämta sig och har en viktig funktion för kroppens immunförsvar. Det kan också minska risken för sjukdomar. Ett sätt att se till att du får tillräckligt med sömn är att:

Här läser du mer om sömn och vad du kan göra om du har sömnproblem

Olika avslappning- och andningsövningar kan också minska känslor av stress och oro som kan uppstå under en pandemi som denna. Läs mer om hur du kan hantera oro.

Undvik alkohol

Även små mängder alkohol påverkar din hälsa. Det som händer är att alkohol:

  • minskar kroppens förmåga att försvara sig från bakterier och virus
  • dämpar de hostreflexer som hjälper till att driva ut bakterier och virus ur kroppen
  • återkommande alkoholbruk kan öka risken för lunginflammation.
  • ökar risken för högt blodtryck, vilket man tror ökar risken att få ett allvarligare sjukdomsförlopp vid smitta av covid-19
  • påverkar risktagandet och gör det svårare att följa smittskyddsråd, som att hålla fysisk distans eller god handhygien, vilket innebär en ökad risk för smitta.

Risken för negativa effekter ökar ju mer man dricker. Var därför sparsam med alkohol under corona-pandemin. Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att alkohol ska undvikas helt och hållet.

Här läser du mer om hur du förändrar dina alkoholvanor. Du kan också få hjälp via Alkohollinjen och Alkoholhjälpen.

Sluta röka

Rökning påverkar luftvägarna på ett skadligt sätt och det är troligt att rökning ökar risken att få ett svårare sjukdomsförlopp vid en corona-infektion. Än så länge finns få studier kring detta, men man vet att rökare blir mer sjuka av till exempel influensa. Rökningen påverkar din kropp på följande sätt:

  • din infektionskänslighet ökar
  • din blodcirkulation blir sämre
  • tillgången på syre i olika kroppsdelar minskar
  • din lungfunktion försämras.

Råd till dig som vill sluta röka

Några av de viktigaste råden till dig som vill sluta röka är att:

  • äta och dricka regelbundet – ta gärna något extra mellanmål eller en frukt
  • försöka hålla koll på hur ditt röksug kommer och går – ofta försvinner röksuget inom någon minut om du väntar ut det
  • röra på dig och hålla dig sysselsatt.

Använd gärna nikotinläkemedel mot abstinenssymtom.

Här får du fler konkreta tips om hur du lyckas sluta röka. Du kan även få råd och stöd hos Sluta-röka-linjen på telefon 020-84 00 00. Där finns erfarna tobaksavvänjare som hjälper dig kostnadsfrittalla vardagar och vissa kvällar.

Till dig som tidigare har rökt

Långvarig stress och oro kan ge impulsen att börja röka igen. Försök då tänka på hur mycket din hälsa har förbättrats sedan du slutade och att du nu sannolikt har större chans att bättre klara en infektion i luftvägarna. Och kom ihåg att även du kan söka stöd hos Sluta-röka-linjen.

Till toppen av sidan