Hjälpmedel Stockholm

Bergtallsvägen 10, Långbro Fruängen, Älvsjö

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30Följ menyval
Tisdag08.00–16.30Följ menyval
Onsdag08.00–16.30Följ menyval
Torsdag08.00–16.30Följ menyval
Fredag08.00–16.30Följ menyval
LördagStängt
SöndagStängt

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Bergtallsvägen 10, Långbro Fruängen, Älvsjö
Län, kommun:
Stockholms län, Stockholm
Postadress:
Box 139, 125 23 Älvsjö
Webbplats:
http://www.hjalpmedelsverksamheterna.se

Vägbeskrivning

Hitta hit:

T-bana: Fruängen

Buss: 173 (hållplats Långbroparken) eller 163 (hållplats Fredrika Bremers gata)

Hjälpmedel Stockholm tillhandahåller hjälpmedel som underlättar vardagen för dig med rörelsehinder. När du eller din närstående är i behov av hjälpmedel kontaktar du din vårdcentral eller rehabiliteringsmottagning som hjälper dig att komma i kontakt med en förskrivare av hjälpmedel.


Hos oss möter du erfarna medarbetare, handläggare, hjälpmedelskonsulenter och tekniker. Vi hjälper dig med utprovning, anpassning, reparation och service av ditt hjälpmedel.


Vi är en av Region Stockholms hjälpmedelsverksamheter. Vi köper in, lagerhåller och reparerar hjälpmedel. Vi utbildar och stöttar förskrivare i deras arbete och vi levererar hjälpmedel i hela Stockholm. Välkommen till oss.

Ägarform: Region

Verksamheten tillhör Region Stockholm.

Vi tillhandahåller hjälpmedel inom förflyttning och aktiviteter i det dagliga livet, till exempel: 

  • Sängar, madrasser och personlyft
  • Arbetsstolar, rullstolar och elektriska rullstolar 
  • Hygienhjälpmedel
  • Gånghjälpmedel
  • Sittdynor
  • Griptänger och strumpådragare 
  • Du ansvarar för att sköta och ta hand om det hjälpmedel som du lånar från oss. Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage.

    Du kan bli ersättningsskyldig om:   

    • Hjälpmedlet inte används enligt bruksanvisning.
    • Hörskrivarens individuella anvisning inte följs.
    • Hjälpmedlet inte underhålls och/eller rengörs enligt bruksanvisning.
    • Hjälpmedlet skadas utöver normal förslitning.
    • Du förlorar hjälpmedlet på grund av oaktsamhet.
    • Hjälpmedlet inte återlämnas efter uppmaning från vårdgivare.
    • Du gör åverkan på lånade hjälpmedel som t.ex. klistrar på märken/ skumgummi, målar hjälpmedlet eller monterar på krokar.
    • Du monterar eller kombinerar tillbehör (inklusive programvara) och extrautrustning eller privata hjälpmedel på lånade hjälpmedel.

    Bärgning av hjälpmedel

    Bärgning kan bli aktuellt om din elrullstol går sönder utanför bostaden och du inte kan ta hem den. Du får själv stå för bärgningskostnaden. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få information om möjligheter till bärgning därigenom. 

  • När du behöver ett hjälpmedel kontaktar du din förskrivare (vårdgivare). Ofta är förskrivaren en arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut eller sjuksköterska. Förskrivaren utreder och bedömer dina medicinska behov och utifrån regelverkets förskrivningskriterier beslutar de, i samråd med dig som patient, vilka hjälpmedel som kan vara förskrivningsbara.

    När förskrivaren har fattat beslut om vilka hjälpmedel som ska förskrivas så beställer förskrivaren hjälpmedlen från oss. Vissa hjälpmedel behöver provas ut innan förskrivning.

    Förskrivaren ansvarar för att följa upp att ditt hjälpmedel passar dig och att hjälpmedlet fyller avsedd funktion. Om ditt medicinska behov förändras kan nya inställningar, anpassningar eller tillbehör behöva åtgärdas. Då gör din förskrivare en ny bedömning.

    Anpassningar och/eller montering av tillbehör på ett förskrivet hjälpmedel får enbart utföras av behörig personal.

    Hjälpmedlet är ett lån 

    När du inte längre har behov av hjälpmedlet så ska det lämnas tillbaka till oss för rekonditionering. Vi jobbar utifrån miljövänligt hållbarhetsperspektiv.

  • Besiktning och förebyggande underhåll är åtgärder för att förebygga uppkomst av fel och att säkerställa patientsäkerheten och som kräver fackkompetens. Vi följer aktuella krav från myndigheter och de standarder som är reglerat vid upphandling.

    Vi kontaktar dig för tidsbokning inför en besiktning eller förebyggande underhåll. 

  • Barn som är folkbokförda Stockholm och går i förskola eller skola med behandlingsteam i Stockholm har rätt till hjälpmedel från Hjälpmedelsverksamheterna om inget annat överenskommits. 

    Byte av förskola eller skola

    Ditt barn kan ta med sitt hjälpmedel vid flytt till ny skola eller förskola. Du behöver informera förskrivare (flyttdatum, namn och adress till den nya skolan) eftersom hjälpmedlet då ska registreras om på den nya skolan. 

    Flytt av hjälpmedlet

    Den fysiska flytten av hjälpmedlet hanteras inte av oss. Fasta installationer undantaget.

    Rätt betalare

    Kontakta din förskrivare vid byte mellan olika skolformer, till exempel från förskola till skola. Det är viktigt att beställning görs för att säkerställa rätt betalare - Region Stockholm eller kommunen

  • Våra produkter levereras till dig på olika sätt beroende på sortimentsområde.

    Leveranssätt

    Vissa hjälpmedel kan du hämta upp hos oss på Hjälpmedel Stockholm. Vi kontaktar dig när hjälpmedlet är klart för upphämtning.

    Vi erbjuder leverans till din hemadress under vardagar (inga röda dagar). Om du har specifika behov eller önskemål ska din förskrivare ange dessa i beställningen.  

    Mindre hjälpmedel och tillbehör kan skickas med post. Om paketet inte får plats i din brevlåda/ditt postfack kommer brevbäraren att lämna en avi och uthämtning av hjälpmedlet sker hos postombud.

    Vissa tillbehör och hjälpmedel skickas som rekommenderade brev eller postpaket. Du behöver då legitimera dig vid uthämtning. Paket levereras till PostNords eller Brings utlämningsställen.

    För leveranser av säng, sängtillbehör samt avancerade madrasser använder vi en extern distributör.

    Leveranstid

    Leveranstiden kan variera beroende typ av hjälpmedel och sortimentsområde. Du får information från din förskrivare kring leveranstid.

    Leverans av likvärdig artikel

    Ibland har vi inte det hjälpmedel eller tillbehör som din förskrivare har beställt. Då levererar vi ett liknande hjälpmedel med samma funktion. Om det liknande hjälpmedlet inte fungerar för dig, kontakta din förskrivare.

  • Om ditt hjälpmedel är skadat, trasigt eller saknar delar vid leverans ska du kontakta din förskrivare som anmäler det till oss.

    Skadat hjälpmedel

    Ditt hjälpmedel är ett lån som du ansvarar för. Skulle det skadas vid transport, exempelvis vid flyg, tåg eller annan transport där du inte orsakat skadan skall du anmäla detta till transportören. Eventuell kostnad för reparationen skickas till dig därför är det viktigt att du gjort en anmälan så att du får ersättning av den som orsakat skadan.

  • Vi hjälper dig om ditt hjälpmedel behöver repareras eller underhållas. Ring oss för felanmälan (kvappval 3) eller använd e-tjänsterna på 1177. Du kan även göra en felanmälan till din förskrivare.

    Drop-in 

    Vi har drop-in under våra ordinarie öppettider för enklare reparationer, till exempel: 

    • Punktering
    • Bromsar
    • Länkhjul 
    • Sidoskydd 
    • Fylla däck med luft 

    Anmäl dig i receptionen på entréplan om du kommer på drop-in. 

    Service kvällar, nätter och helger

    Om ditt hjälpmedel går sönder utanför våra ordinarie öppettider kan du i nödsituation kontakta våra tekniker. Du ringer vårt ordinarie telefonnummer och följer instruktionerna för att bli kopplad till en tekniker. Det kan exempevis handla om: 

    • Om din säng eller sänglyft är trasig och du inte kan ta dig i eller ur sängen.
    • Om du inte kan äta eller dricka, eller ta dig till toaletten för att ditt transportmedel har gått sönder (rullstol, rollator, duschstol).
    • Om det finns stor risk för att få sår på grund av att din behandlande madrass har gått sönder. 

    Att tänka på 

    • Se till att ditt hjälpmedel är väl rengjort när du kommer till oss.
    • Laddare ska medfölja vid service (gäller ej fast monterade laddare).  
    • Behöver du hjälp med överflyttningar, ta med medhjälpare och eventuell lyftsele. Glidbräda, gåbord, överförflyttningsplattform och lyft finns att tillgå hos oss.
  • Om du förlorat ditt hjälpmedel, om det är borttappat eller stulet, ska du rapportera det både till din vårdgivare som förskrivit hjälpmedlet och till oss. Om ditt hjälpmedel är stulet ska du göra en polisanmälan. I anmälan anger du din hjälpmedelsverksamhet som ägare till hjälpmedlet med Region Stockholms organisationsnummer: 232100-0016. Vi behöver en kopia av polisanmälan.  

    Nytt hjälpmedel

    Din förskrivare tar hand om beställning och leverans av ett nytt hjälpmedel för att ersätta stulet eller borttappat hjälpmedel.

  • Förskrivare (vårdgivare) har ansvar att följa upp ditt hjälpmedel. Det är också till din förskrivare du ska vända dig vid ett förändrat behov.

  • Om du flyttar ifrån Stockholm, eller om du inte längre har behov av ditt hjälpmedel så ska det återlämnas till oss.

    Förskrivna hjälpmedel är ett lån från Region Stockholm och ska lämnas tillbaka när behovet inte längre kvarstår. Vid återlämning ska alla delar som du har fått med hjälpmedlet återlämnas. Ditt hjälpmedel ska vara väl rengjort vid återlämning.

    Hämtning

    Du, eller din förskrivare, kan beställa hämtning genom att ringa oss på hjälpmedelsverksamheterna. 

    Vid smittsam sjukdom

    Om du har eller har haft en smittsam sjukdom gäller speciella rutiner för återlämning. Om möjligt, rengör och desinficera hjälpmedlet, lägg det i en plastpåse och märk påsen med Smittat hjälpmedel. Kontakta din förskrivare för hämtning. Vi bedömer om hjälpmedlet kan återanvändas.

När du behöver ett hjälpmedel kontaktar du din förskrivare. Förskrivare kan vara arbetsterapeut eller sjukgymnast. 

Din förskrivare bedömer vilka hjälpmedel du behöver utifrån dina medicinska behov. När beslutet är fattat, ofta i samråd med dig och dina anhöriga, beställer förskrivaren hjälpmedlen från oss.

Vissa hjälpmedel behöver provas ut, medan andra kan skickas direkt hem till dig. Kontakta din förskrivare för att få information om vad som gäller för just dina hjälpmedel.

Beställning av hjälpmedel

Du som privatperson kan inte köpa hjälpmedel direkt från oss. Hjälpmedlet som skrivs ut till dig ägs av Hjälpmedel Stockholm och ska lämnas tillbaka när du inte längre behöver det. Du ansvarar för att sköta och ta hand om hjälpmedlet.

Remisskrav

Förskrivning av hjälpmedel sker via din förskrivare (vårdgivare).

Åldersregler

Vi tar emot patienter i alla åldrar.

Om ditt hjälpmedel behöver repareras, underhållas eller besiktigas kan du kontakta oss för tidsbokning eller komma på drop-in. Se våra öppettider.

Att tänka på när du besöker oss

  • Se till att ditt hjälpmedel är väl rengjort när du kommer till oss.
  • Ha ditt hjälpmedels registreringsnummer tillgängligt. 
  • Laddare ska medfölja vid reparation och service (gäller inte fast monterade laddare). 
  • Medan ditt hjälpmedel lagas eller servas får du vänta i ett väntrum. Om du behöver hjälp vid förflyttning, ta med egen lyftsele.
  • Ibland behöver vi beställa reservdelar eller skicka ditt hjälpmedel till leverantör för reparation vilket gör att det inte kan repareras samma dag.

Tolk

Berätta för din förskrivare eller mötesbokare att du behöver tolk i god tid innan besöket. Tala även om det är tolk för hörselskadade, döva och dövblinda eller språktolk. Behöver du språktolk informerar du om på vilket språk du behöver tolk.  Det här gäller både vid bokade besök hos oss och vid hembesök hos dig.  

Om du blir försenad eller får förhinder

Om du kommer för sent till ett bokat besök kommer du att placeras i kön till drop-in. Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket.

Om det är akut

Kontakta din vårdgivare om du är i akut behov av hjälpmedel. Du kan också ringa 1177 dygnet runt för medicinsk rådgivning. Ring alltid 112 vid livshotande tillstånd.

Här finns praktisk information för dig som har ett hjälpmedel från oss.

  • Vänligen respektera foto- och filmningsförbud i våra lokaler.


  • När du loggar in i e-tjänsterna på 1177 kan du se namn och telefonnummer till din förskrivare. 

  • Kommer du med egen bil finns besöksparkeringar mittemot huvudentrén. Dessa kan endast nyttjas av dig som patient eller närstående till en besökande patient. Parkeringstilllstånd hämtas i Hjälpmedel Stockholms reception på entréplan och gäller endast på de markerade platserna.

    Övriga besökare

    Förskrivare och andra besökare ombeds parkera på annan plats i närområdet. Det finns två betalparkeringar för besökare mittemot huvudentrén och en större parkeringsyta med betalparkeringar ca 100 m bort på Stora Kvinns väg i Långbro park. För gratis parkering kan närliggande gator i Fruängen nyttjas.

    Av- och påstigningsområde finns utanför entrén.

     

  • Ofta behöver du inte betala något för ditt hjälpmedel, utan lånar det kostnadsfritt.  Vissa hjälpmedel är vid förskrivning förenade med en patientavgift - och en del tillbehör betalar du själv. Du kan välja att betala patientavgifterna via faktura, e-faktura eller autogiro. 

    Patientavgifter för hjälpmedel

  • Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta din vårdgivare/förskrivare om du har beställnings- eller leveransfrågor.

Till toppen av sidan