1177 direkt
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt som finns i en del regioner. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och får sedan chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.

Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Du kan då söka vård dygnet runt och får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. Välj din region.
Så går det till
- Logga in med bank-id.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär och få en första bedömning.
- Du får ett sms när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning när det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Ring 112 om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vem kan använda 1177 direkt?
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Du kan söka vård genom 1177 direkt för dig själv eller för ditt barn över 1 år.
1177 direkt finns i följande regioner:
- Region Dalarna
- Region Gotland
- Region Jönköpings län
- Region Kalmar län
- Region Kronoberg
- Region Skåne
- Region Uppsala
- Region Västerbotten
- Region Västernorrland
- Region Örebro län
- Region Östergötland.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ont i halsen
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- Utslag.
När kan jag använda 1177 direkt?
De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett meddelande när det är din tur.
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Mer om 1177 direkt
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Vad kostar det att använda tjänsten?
Att chatta med en sjuksköterska i tjänsten kostar inget. Däremot kan du få betala en patientavgift för ett digitalt möte med annan vårdpersonal. Då får du alltid veta det först.
Mer information om patientavgifter i Skåne.
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.
Om du har skyddade personuppgifter bör du ringa 1177 på telefon eller kontakta din vårdcentral eller jourmottagning, i stället för att använda 1177 direkt. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.
Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården och tysnadsplikt och sekretess.
Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter?
Om du inte är nöjd med vården du har fått genom 1177 direkt kan du lämna synpunkter och få mer information.
1177 direkt från utlandet
Tekniska problem
Om du har tekniska problem i tjänsten kan du kontakta Support inne i 1177 direkt.
Behöver du hjälp med att logga in? Här finns kontaktuppgifter till supporten för e-tjänsterna på 1177.se:
Samtycke för sms
För att använda 1177 direkt måste du godkänna att tjänsten skickar sms till dig. Det gör du inne i tjänsten när du loggar in första gången.
Ångra ditt samtycke
Om du ångrar att du har godkänt sms ska du meddela det i Support inne i 1177 direkt. Nästa gång du vill använda 1177 direkt behöver du godkänna att du får sms igen.
Support - om du inte kan använda 1177 direkt
Om du har tekniska problem kan du kontakta support när du har loggat in i 1177 direkt.