Bra att veta för dig som patient
För att ditt besök i vården ska bli så bra som möjligt för både dig och för vårdpersonalen finns här lite att tänka på inför ditt besök.
Behöver du komma förberedd?
Ibland kan du behöva komma förberedd till ditt besök. Det gäller oftast operationer, men också vissa undersökningar och behandligar. Då är det viktigt att du läser igenom den bifogade informationen i kallelsen. Där står det om till exempel fasta, laxering och provtagning.
Kommer du inte förberedd när du ska vara det, behöver du betala för uteblivet besök eftersom operationen, undersökningen eller behandlingen inte kan genomföras.
Om du inte kan komma
Om du inte kan komma till ditt bokade besök kan någon annan få din tid.
Så gör du för att boka, omboka eller avboka en tid - 1177
Du behöver betala en avgift om du:
- Om du inte kommer på din bokade tid, eller kommer för sent och besöket då inte hinns med.
- Om du ombokar eller avboka din tid senare än 24 timmar före besöket. (Det gäller även om ditt besök inte skulle ha kostat något.)
- Om du kommer oförberedd till en operation, undersökning eller behandling som gör att den inte går att genomföra. Om du till exempel inte har fastat eller duschat enligt instruktioner du har fått i bilagan med din kallelse.
Kallelsen som en bussbiljett
Du åker gratis buss till och från ditt besök i vården om du visar din kallelse för chauffören. Du kan också visa din sms-påminnelse eller din digitala kallelse som du fått via 1177.se eller din digitala brevlåda.
Om du inte vill visa din kallelse kan du köpa bussbiljett och ansöka om ersättning i efterhand.
Om du åker tåg måste du alltid köpa biljett innan resan och ansöka om ersättning i efterhand.
Observera att kallelser till olika typer av hälsokontroller, till exempel mammografi, inte gäller som biljett.
Undvik att smitta andra
Om du har symtom på en smittsam sjukdom inför ett fysiskt vårdbesök ska du kontakta mottagningen innan. De avgör om besöket kan genomföras, bokas om eller göras på distans. Symtom kan vara förkylning (hosta, feber, halsont, andningsbesvär), utslag eller magbesvär (diarré, kräkningar).
- Vårdcentral/specialistmottagning: Ring innan besöket.
- Akutmottagning: Följ skyltar och meddela att du har symtom.
- Besök på vårdavdelning: Kontakta avdelningen först; besök tillåts bara i undantagsfall.
För att minska smittspridning – tvätta händerna noggrant och använd handsprit.
Prover i vården sparas
De flesta prov som tas i vården förstörs efter att analysen är klar. Men ibland behöver prover sparas för en god och säker vård och för forskning. Du har rätt att begränsa vad ditt sparade prov får användas till. Din medverkan i kvalitetsregister är också frivillig.
Att känna oro inför sitt besök
Det är vanligt att känna oro eller rädsla inför vårdbesök. Oron kan handla om olika saker, som att vara rädd för smärta, att få dåliga nyheter, eller att känna sig osäker på vad som kommer att hända under besöket.
Det är viktigt att inte avstå från eller skjuta upp vårdbesök på grund av rädsla och oro. Det kan leda till större hälsoproblem i framtiden.
Läs mer om Att känns oro inför sitt besök
Parkering
Växjö sjukhus
Du kan parkera på de kommunala parkeringarna runt om sjukhuset, till exempel i parkeringshuset Bangården. Det går också att parkera i parkeringshuset som ligger på Trädgårdsgatan. Där finns ett begränsat antal platser så tänk på att komma i god tid innan ditt besök.
Ljungby sjukhus
Du som ska besöka Ljungby sjukhus kan parkera i direkt anslutning till sjukhuset. Du behöver använda P-skiva. Du kan parkera upp till tre timmar på parkeringen framför sjukhuset och två timmar vid parkeringen som ligger vid vårdcentralen och tandläkaren. Det finns laddplatser för elbil utanför folktandvården.
Övriga parkeringar
På Sigfridsområdet i Växjö finns gratis besöksparkering bland annat framför specialistpsykiatrin.
De flesta vårdcentraler och tandvårdskliniker i länet har gratis parkering i anslutning till mottagningen.
Sjukresor
Du som har medicinska skäl kan få en servicebil. Det ska i så fall godkännas av mottagningen innan du kan boka servicebilen hos serviceresor i Region Kronoberg. Patienter med giltigt färdtjänstintyg eller som är äldre än 85 år bedöms alltid har rätt till servicebil i Kronobergs län.
Tystnadsplikt
All personal inom vården har tystnadsplikt.
Vårdgarantin
Du har rätt till en medicinsk bedömning, besök hos specialist och behandling inom en viss tid. Detta enligt vård- och behandlingsgarantin. Detta gäller om legitimerad vårdpersonal har bedömt att du har behov av det. Om vi inte kan erbjuda dig detta har du rätt till ett besök hos en annan vårdgivare än Region Kronoberg.
Betala ditt besök
Du kan betala med betalkort eller få en faktura.
Du kan betala med kontanter i receptionen på sjukhusen, psykiatri och vårdcentraler.
Din patientjournal och sammanhållen journalföring
Vi dokumenterar uppgifter om din vård i din journal. Sammanhållen journalföring betyder att flera vårdgivare kan få ta del av uppgifter från din journal, om det behövs för din vård.
Dofter
Undvik parfymer och röklukt när du besöker vården. Starka dofter kan orsaka problem för personer med astma, allergi och annan överkänslighet. Ta inte med blommor.
Fotografering och filmning
Det är inte tillåtet att fotografera eller filma andra människor i Region Kronobergs lokaler utan att personen i fråga har godkänt det. Det gäller personal, patienter och närstående.
I vårdlokaler ska även avdelningschef eller verksamhetschef godkänna fotografering eller filmning.
Rökning och snusning
Region Kronobergs lokaler är tobaksfria. Rökning är bara tillåten på anvisade platser utomhus. Patienter som vårdas hos oss erbjuds hjälp med att sluta röka och snusa.
Om du inte är nöjd med vården
Om du har synpunkter på vård och bemötande kan du kontakta
verksamhetschefen för den mottagning du har besökt. Du kan också vända dig till patientnämnden i Region Kronoberg.