Träningsvärk

Allmänt

Om du belastar dina muskler på ett nytt eller intensivt sätt, kan du få träningsvärk. Både vältränade och otränade kan få träningsvärk och den brukar kännas som mest ett till två dygn efter själva belastningen. Oftast ger träningsvärk med sig inom en vecka.

När du får träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont. Det är inte helt klart varför musklerna svullnar.

Att ha träningsvärk är inte farligt, men när du har ont är det bra om du tar det lite lugnare med träningen eller tränar de muskler som inte värker.

Stretchning och uppvärmning har mycket liten eller ingen effekt på träningsvärk. Många upplever ändå att det känns skönt att värma upp innan träningen och att stretcha efteråt.

Om du tränar och vill undvika träningsvärk kan du tänka på att öka träningsmängden och belastningen stegvis och att träna regelbundet.

Symtom

När du har träningsvärk känner du sig stel och öm i de muskler du har belastat. Det kan göra särskilt ont i rörelser där dessa muskler är aktiva. Du kan också bli något svagare i musklerna innan värken släpper.

Behandling

Eftersom träningsvärk går över av sig själv, är det inte nödvändigt med behandling. Massage kan ha en lindrande effekt, liksom lättare träning.

När ska jag söka vård?

Kontakta en vårdcentral om besvären har förvärrats eller inte gått över på en vecka.

Du kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177.

Senast uppdaterad:
2016-04-19
Redaktör:

Johanna Brydolf, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm