Så fungerar vården

Om du inte är nöjd

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Det gäller också vid tandvård.

Innehåll - Om du inte är nöjd

Visa innehåll som:
  • Om du inte är nöjd med vården

    Du kan lämna synpunkter eller klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.

  • Om du inte är nöjd med tandvården

    Den mottagning där du har fått behandlingen ska utreda vad som har hänt om du har klagomål.

  • Ny medicinsk bedömning

    Du kan få en ny medicinsk bedömning om du har fått veta att du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada. Det innebär att du blir undersökt av en annan läkare.

  • Ersättning vid patientskada

    Som patient är du försäkrad om du skulle bli skadad av din vård, din tandvård eller ditt läkemedel.

  • Bemötande och diskriminering i vården i Stockholms län

    Du som söker vård i Region Stockholm kan känna dig trygg i att alla medarbetare har den kompetens och erfarenhet som krävs för att ge dig god och säker vård.

Mer på 1177.se

Patientlagen

Patientlagen är en lag som har tagits fram för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få om din vård.

Vårdgaranti

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Så blir du delaktig i din vård

Genom att förbereda dig inför besöket kan du vara delaktig i din vård. Då kan du tillsammans med vårdpersonalen komma fram till den vård som passar bäst.

Till toppen av sidan