1177 direkt
Via tjänsten 1177 direkt kan du söka vård digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och kan sedan få hjälp av regionens vårdpersonal, var du än befinner dig. Vid behov går det även att växla över till videosamtal.
Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Välj din region.
Du kan starta ditt ärende när som helst under dygnet och får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du kan därför behöva vänta lite längre ibland, om din kötid ändras.
Så fungerar 1177 direkt
Se film om hur 1177 direkt fungerar
- Logga in med e-legitimation.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär. Du får sedan en rekommendation om hur bråttom det är och vad du bör göra.
- Du får ett meddelande när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning om det behövs.
Du kan under en period logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått. Du kan också läsa informationen i din journal.
Hjälp till fysiskt besök i Västerbotten
Om sjuksköterskan eller läkaren du chattar med bedömer att du behöver ett fysiskt besök blir ärendet överlämnat till exempelvis din hälsocentral.
Personalen vid hälsocentralen kontaktar sedan dig och bokar en tid.
Om du ska fota dina symtom
Om du ska skicka in bilder på dina symtom är det viktigt att bilderna är så tydliga som möjligt. På sidan Så fotograferar du med mobilkamera inför ett vårdbesök får du råd om saker du ska tänka på när du ska ta bilden.
När kan jag använda 1177 direkt?
Du kan söka vård digitalt dygnet runt var du än befinner dig. Du får svar under din regions öppettider. Du får ett meddelande när det är din tur.
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning.
Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vem kan använda 1177 direkt?
- Du som har ett svenskt personnummer och e-legitimation.
- Du som har symtom eller besvär som inte är brådskande eller livshotande.
- Tjänsten är endast tillgänglig på svenska. Du behöver ha god språkförståelse, och kunna läsa och förstå skriven text.
- Du som är över 13 år. Du som är förälder kan söka åt ditt barn från 1-12 års ålder. Använd inte 1177 direkt till barn under 1 år.
- Du som är i utlandet kan nå 1177 direkt om du har ett svenskt personnummer och e-legitimation.
Läs mer om allmänna villkor för användning av 1177 direkt och hur du som har skyddade personuppgifter bör tänka.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för nya symtom och besvär, som till exempel:
- hudbesvär
- feber
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen.
Hjälp vid akne genom 1177 direkt i Västerbotten
Du som vill ha hjälp vid besvär av akne kan kontakta aknemottagningen som finns inom 1177 direkt Västerbotten. Där arbetar personal med lång erfarenhet av att behandla akne.
Vad kan jag inte få hjälp med?
Det finns några saker som personalen i 1177 direkt inte kan hjälpa dig med. Men vill du göra dessa digitalt finns möjlighet att göra de flesta när du loggar in på 1177.se.
Det handlar om:
- förnyelse av recept
- av- eller ombokning av ett vårdbesök.
Du kan inte använda tjänsten för ärenden som rör provsvar, sjukskrivning eller intyg i de fall då ditt ärende påbörjats vid någon annan mottagning. Då ska du i stället vända dig direkt till aktuell mottagning.
Du kan inte heller söka vård för en vuxen anhörig.
Kontakt och support
Läs mer om hur du gör för att anmäla fel, lämna synpunkter eller få hjälp att använda 1177 direkt.
