BEN OCH FÖTTER

Råd vid problem med dina fötter

Innehållet gäller Örebro län

Många besvär i muskler och skelett kan du lindra genom att använda bra skor. Det är viktigt att använda bra skor både utomhus och inomhus.

Om du har problem med fötterna ska du se över dina skor och se till att du har bra och funktionella skor. En bra sko är också en förutsättning för att en behandling med till exempel skoinlägg ska fungera.

Du kan ofta själv lindra fotbesvär med olika egenvårdsprodukter som du kan köpa i sjukvårdsbutiker, hälsokostaffärer, apotek, skoaffärer, sportbutiker, hos fotvårdsspecialister eller genom att beställa på internet. Du kan också lindra dina besvär genom att besöka en fotvårdare eller fysioterapeut, tidigare kallad sjukgymnast.

Skor som är bra för fötterna

Använd skor som

  • är stadiga och sitter stabilt runt hälen
  • har en tjock, vridstyv och gärna stötdämpande sula
  • har en klackhöjd på 10-20 mm, det vill säga inte hög klack men inte heller helt platt. Om klacken är för hög kan det öka belastningen på framfoten. Vilket kan vara besvärligt för dig som har ont eller är stel i framfoten. Om det inte finns någon klack alls så kan det leda till problem för dig om har ont eller är instabil kring häl och fotled
  • har snörning. Snörskor sitter oftast bäst, men kardborrband går också bra om det är svårt att knyta
  • ger plats för tårna på både bredden, höjden och längden. Skon bör vara cirka 10 mm längre än foten. För att minska tryck på tårna så bör det också vara mjukt material i skons tåparti.

Promenadskor eller joggingskor lindrar ofta många besvär tack vare sulans utformning, särskilt om du har öm framfot. En avrundad form på sulan framtill skapar en form av rull i steget som minskar belastningen på tålederna.

Öm häl - hälsporre/plantar fasciit, uttrampad hälkudde

  • Sko med stabil hälkappa och tjock stötdämpande sula (exempelvis jogging-eller walkingsko).
  • Skoinlägg som ger stöd i hålfoten och håller ihop hälens fettkudde.

Tåleder som är stela eller smärtar när de böjs - förslitning/artros i tåleder

  • Sko med låg klack.
  • Sko med rullsula. Den mittersta skon nedan har rullsula vilket syns på att tåpartiet lyfts högre från underlaget.
  • Sulan ska vara böjstyv så att den ger ett motstånd om man försöker böja den.

Ömma trampdynor - förhårdnader, liktornar, m.m.

  • Sko med låg klack och tjock stötdämpande sula.
  • Skon bör ha rullsula och gärna böjstyv sula (se bilder ovan).
  • Mjukt skoinlägg som ger stöd i hålfoten och bakom trampdynorna (pelott). Pelotter kan även köpas löst och klistras i skon. Pelotten ska trycka just bakom trampdynorna, inte under.

Hälsenebesvär

  • Sko med högre klack. Alternativt kan korkkil läggas in i skon under hälen.

Smärta som strålar från trampdynor ut i tårna - Mortons neurom/sjukdom

  • Mjukt skoinlägg som ger stöd i hålfoten och bakom trampdynorna (pelott). Pelotter kan även köpas löst och klistras i skon. Pelotten ska trycka just bakom trampdynorna, inte under.
  • Sko med låg klack och tillräcklig bredd över framfoten.

Ont under tåspetsarna - hammartå, klotå

  • Mjukt skoinlägg.
  • Tåledskudde.
  • Sko med låg klack, rullsula och gärna böjstyv sula.

Tår som lägger sig mot eller på varandra

  • Sko med tillräcklig bredd över framfoten.
  • Tåskiljare/tåspridare.
  • Tåstrumpor.

Smärtande inåttippning av foten - överpronation

  • Stabil sko med bred klack och stadig hälkappa, använd inte flip-flop-sandaler eller träskor. Skon får gärna gå upp över ankeln och den ska vara vridstyv så att den ger ett motstånd om man försöker vrida den.
  • Snörning eller kardborrband gör att skon kan dras åt så att den ger stöd.
  • Skoinlägg som ger stöd i hålfoten.

Upprepade stukningar av foten

  • Stabil sko med bred klack och stadig hälkappa, använd inte flip-flop-sandaler eller träskor. Skon får gärna gå upp över ankeln och den ska vara vridstyv så att den ger ett motstånd om man försöker vrida den.
  • Snörning eller kardborrband gör att skon kan dras åt så att den ger stöd.

Obs! Inlägg med stöd i hålfoten kan öka risken för stukningar.

Till toppen av sidan