1177 direkt
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt som finns i en del regioner. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och får sedan chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.
Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Du får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. Välj din region.
Så fungerar 1177 direkt
- Logga in med e-legitimation.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär och få en första bedömning.
- Du får ett sms när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning när det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Ring 112 om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Väntetider i chatten kan förekomma, beroende på hur bråttom ditt ärende bedöms vara.
Vem kan använda 1177 direkt?
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
1177 direkt finns i följande regioner:
- Region Dalarna
- Region Gotland
- Region Jönköpings län
- Region Kalmar län
- Region Kronoberg
- Region Skåne
- Region Uppsala
- Region Västerbotten
- Region Västernorrland
- Region Örebro län
- Region Östergötland.
Du kan söka vård för dig själv eller för barn som du som är vårdnadshavare för som är över 1 år men under 13 år. Barn som har fyllt 13 år kan söka vård för sig själva. Du som har sökt vård för barn i 1177 direkt innan 12 juni 2023 hittar information om besöket i barnets journal.
Vårdnadshavare kan inte söka vård i 1177 direkt för barn som har skyddade personuppgifter. Om du som vårdnadshavare har skyddade personuppgifter kan du inte heller agera ombud för ditt barn.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ont i halsen
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- utslag.
När kan jag använda 1177 direkt?
De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett meddelande när det är din tur.
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Mer om 1177 direkt
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Vad kostar det att använda tjänsten?
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Det är gratis att använda 1177 direkt och chatta med vårdcentralen. Om du sedan behöver boka digitalt besök i 1177 direkt eller boka fysiskt besök så är det enligt ordinarie patientavgifter. Du får information i förväg om det kommer att kosta något.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.
Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården och tystnadsplikt och sekretess.
Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter?
Om du inte är nöjd med vården du har fått genom 1177 direkt kan du lämna synpunkter och få mer information.
Om du har synpunkter, förslag eller klagomål på den vård du har fått i 1177 direkt kan du vända dig till oss på 1177 direkt med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Skicka e-post till: 1177direkt.synpunkter@regiondalarna.se
1177 direkt från utlandet
Support - om du inte kan använda 1177 direkt
Om du har tekniska problem kan du kontakta support när du har loggat in i 1177 direkt.