Vårdgaranti
Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

En kortare version av den här texten finns även på lättläst svenska.
Se till att du får information från rätt region. Du kan ändra region högst upp på sidan.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.
Du kan kontakta vårdcentralen genom att logga in på 1177. Många mottagningar erbjuder även videosamtal. Du kan också välja att ringa eller besöka vårdcentralen.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar.
Den medicinska bedömningen kan ske genom ett telefonsamtal, ett besök, ett videosamtal eller när du är inloggad på 1177.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Personalen i primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller också om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Egen vårdbegäran
En del mottagningar vill att du skriver en så kallad egen vårdbegäran. Den kan även kallas egenremiss eller egenanmälan. Kontakta den mottagning som du vill komma till och fråga om du ska skicka in en egen vårdbegäran.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan region.
I en del regioner finns särskilda enheter som hjälper till med att erbjuda vård på andra mottagningar. Enheten kan till exempel kallas vårdlots eller vårdgarantikansli.
Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Om Region Dalarna inte kan erbjuda besök/behandling inom tidsramen
Om du får besked om att väntetiden är längre än 90 dagar kan du kontakta Vårdlots Dalarna. De hjälper dig att hitta annan vårdgivare utanför Dalarna.
Obs! Du som väntar på utredning eller behandling inom psykiatrin – kontakta din psykiatrimottagning.
Väljer du att avvakta behåller du din plats i kön i Dalarna.
Om du undrar över din väntetid, kontakta din vårdcentral eller klinik.
Du kan tacka nej
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta mottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej. Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Ersättning för extra kostnader
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Du kan inte få ersättning för extra kostnader om du själv väljer var du ska få vård. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Resor till vård utanför Dalarna
Om du får en remiss enligt vårdgarantin till ett sjukhus utanför Dalarna, får du ersättning för dina resor med buss eller tåg.
Du bokar och betalar resan själv.
Om du reser med tåg kan du boka biljetten via Dalatrafiks beställningscentral på telefon 0774-44 00 00 (måndag–fredag kl. 08.00–18.00).
Efter vårdbesöket kan du ansöka om ersättning för dina resekostnader. Skicka in din ansökan tillsammans med biljetterna och patientkvitto eller besöksintyg till Dalatrafik:
Dalatrafik Sjukresor
Box 833
781 28 Borlänge
Om du behöver resa med taxi, specialfordon eller egen bil, måste du ha ett intyg från den vårdenhet i Dalarna som skrev din remiss.
Kontakta vårdenheten innan du bokar din resa för att få intyget. Utan intyg kan du behöva betala resan själv.
Har du frågor om resor kontakta sjukresehandläggare:
Telefon: 010-248 10 05
Telefontid: måndag-torsdag 10.00-11.00
E-post: sjukresor@dalatrafik.se
Boende vid planerad vård utanför Dalarna
Boende ersätts normalt inte vid planerad vård utanför ditt eget län.
Undantag där ersättning kan ges:
- Provtagning dagen före eller vid lång resväg (resa möjlig från 05.30)
- Medicinska skäl (läkarintyg krävs)
Boka boende – välj avtalade hotell
Du bokar själv ditt boende. Kontakta Vårdteamet i Avesta på telefon 010-249 60 52 för att få en lista över de hotell vi har avtal med.
När du har bokat rummet och fått ett bokningsnummer, ringer du Vårdteamet igen. De hjälper dig då att ta fram ett intyg för vistelsen.
Ansök om ersättning i efterhand
Har du haft egna utlägg för hotellboende i samband med vårdbesök? Du kan ansöka om ersättning via 1177 eller genom att skicka din ansökan till:
Region Dalarna
Avesta Lasarett
Redovisningen
774 82 AVESTA
Det här behöver du skicka med:
- Kvitto från hotellet (ska visa hotellnamn, datum, kostnad och betalning)
- Kallelse eller patientkvitto (ska visa tid för besöket)
- Om personuppgifter saknas på kallelsen, bifoga kompletterande uppgifter
Vad ersätter Region Dalarna?
Rumskostnad för standard enkelrum på ett vanligt hotell
Vad ersätts inte?
- Måltider (förutom frukost som ingår i hotellpriset)
- Parkeringskostnader vid hotellet
- Andra extrakostnader
Ansök om ersättning via 1177 eller skicka din ansökan per post.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på vård. Din region är skyldig att ge dig informationen du behöver för att vara delaktig i din vård. Du ska till exempel få följande information:
- hur vårdgarantin fungerar
- ungefär hur länge du kan behöva vänta på vård enligt vårdgarantin
- vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I en del regioner finns det också ett vårdlotskansli eller liknande som du kan kontakta om du har frågor.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Om du söker vård på en vårdcentral måste du vara listad där för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Har du frågor?
Har du frågor om vårdgarantin? Kontakta Vårdlots.
Telefon: 023-49 03 00
Telefontid: måndag–torsdag 07.00–15.00, fredag 07.00–11.30
E-post: vardlots.dalarna@regiondalarna.se
Du kan också skicka meddelanden via våra e-tjänster.
- Klicka på "Hitta och lägg till".
- Sök upp rätt mottagning.
- Välj "Lägg till mottagning".
Vill du veta hur länge du behöver vänta?
Kontakta din vårdcentral eller klinik direkt för information om din väntetid.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.