Hälsocentralen Granlo


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Mina bokade tider, av- eller omboka direkt

  • 2. Boka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Beställ svar på röntgen och provtagning

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

060-18 49 51
Telefontid idag:
08–16:30
Öppet idag:
07:30–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16:30
Öppettider:
Mån-fre 07:30–16:30
Växeltelefon:
060-18 49 50

ADRESS

Besöksadress
Västra vägen 50, Sundsvall
Län, kommun
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress
Västra vägen 50
857 40 Sundsvall
Vägbeskrivning

Vårdcentralen ligger cirka 3 km väster om Sundsvalls centrum.

Du kan ta Buss 1 från Navet mot Bergsåker, hållplats Höderbacken.

Vårt utbud

Välkommen till hälsocentralen Granlo!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060-18 49 51. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren Sundsvall.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

Arbetsterapeut

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

Våra arbetsterapeuter arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentral Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar,

Läs mer om:

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

Vår barnmorska arbetar på Barnmorskemottagning Sundsvall. För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring deras direktnummer.

 
Vi erbjuder:

  • Graviditetskontroller
  • Gruppträffar i föräldrarstöd.
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år.


För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

BVC-sköterska

BVC-sköterskan erbjuder dig som förälder stöd och vägledning om ditt barns behov, utveckling, amning, mat, sjukdomar, sömn och barnsäkerhet.

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare enligt barnhälsovårdsprogrammet. Vi följer barnets hälsa och utveckling mellan 0-6 år.

Läs mer om:


För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 42, 060-18 49 43, telefontid mellan 08.00-09.00.

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 51

Läs mer om:

Dietist

Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

Dietisten finns i samma hus som hälsocentralen Centrum. För kontakt använd gärna

Hälsocentralen Centrums e-tjänster eller ring 060-18 24 88, 060-18 24 82.

Till Hälsocentralen Centrum

Distriktssköterska

När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. De har egen mottagning med kompetens inom områden som:


Vi har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 51

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin. Här arbetar även läkare under vidareutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 51

Fysioterapeut/sjukgymnast

Sjukgymnast erbjuder bedömning, behandling, träning och rådgivning om du har besvär med muskler, leder eller nerver.

Våra sjukgymnaster arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentral Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar,

Läs mer om:

Hälsa och Livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring, 060-18 49 51 under telefontid.

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion

Läs mer om:

Kurator

Vår kurator kan ge dig information, rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 77

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet.

Var noga med att följa dom provtagningsanvisningar du fått.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 59, 060-18 49 51

Läs mer om:

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier.

Psykologen finns hos Hälsocentralen Gilleberget. För kontakt använd gärna

Hälsocentralen Gillebergets e-tjänster  eller ring oss för kontakt, 060-18 49 51

Till Hälsocentralen Gilleberget

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om:

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring oss för kontakt, 060-18 49 44

Om oss

Granlo hälsocentral.

Hälsocentralen Granlo är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Vi har apotek i huset. Fri parkering.


Välkommen hälsar


Kristoffer Backlund

Hälsocentralschefen med personal.

Information till patienter

Betala med betalkort eller via faktura. Hälsocentralen hanterar inte kontanter.

Kom gärna 15 minuter för utsatt tid och anmäl dig i receptionen.

Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Granlo.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

76 %

Det aktuella värdet är
76%
Mätningen genomfördes
2017-05-01 - 2017-05-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

78 %

Det aktuella värdet är
78%
Mätningen genomfördes
2017-05-01 - 2017-05-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information