Vården i Västerbotten

Hälsodigitalen

Innehållet gäller Västerbotten

Med tjänsten Hälsodigitalen kan du på ett enkelt sätt söka vård i Region Västerbotten. Du kan starta ditt ärende och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet.

Logga in i Hälsodigitalen med BankID

Du når Hälsodigitalen genom att logga in med BankID på din dator, telefon eller surfplatta.

Logga in i Hälsodigitalen

Du kan också få en länk till Hälsodigitalen i ett sms. Ring telefonnummer 1177 och välj knappval 1.

När kan du använda tjänsten?

Du kan påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

Chatten i Hälsodigitalen är öppen på vardagar klockan 8–16.30 och helger klockan 10–16. Du får svar så snart som möjligt under de tiderna.

Du kan använda Hälsodigitalen oavsett om du är listad på en hälsocentral som drivs av Region Västerbotten eller om du är listad på en privat hälsocentral.

Så här går ett besök till

I Hälsodigitalen kan du söka vård både för dig själv och för barn i åldern 1–17 år.

  1. Först får du beskriva dina eller ditt barns besvär, sedan får du svara på ett antal förberedande frågor.
  2. Baserat på dina svar kan du få anpassade råd om hur du kan behandla besvären själv.
  3. Du kan också välja att chatta med en sjuksköterska för att få ytterligare rådgivning. Du kan även skicka en bild eller en film som visar dina symtom.
  4. Du får ett sms när det är dags att starta chatten. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja lite mellan de meddelanden du får när du chattar.
  5. Om sjuksköterskan du chattar med bedömer att det behövs kan ni mötas i ett videobesök. Om det behövs ett fysiskt besök blir ärendet överlämnat till din hälsocentral som kontaktar dig.

Har du besvär som inte kan vänta kommer du att bli hänvisad till att ringa 112 eller 1177.

Din köplats i Hälsodigitalen kan ändras

Ditt besök i Hälsdigitalen prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara. Det kan därför hända att din köplats ändras under tiden. Om du blir sämre medan du väntar så rekommenderas du att ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ska du ringa 112.

Vad kan du få hjälp med?

Till Hälsodigitalen kan du vända dig med de flesta besvär. Börja med att ta kontakt så får du hjälp vidare om det behövs.

När passar det inte att vända sig till Hälsodigitalen?

Du kan inte använda Hälsodigitalen för att förnya recept. Det gör du i stället enklast genom att logga in på 1177.se och använda e-tjänsten Förnya recept.

Du kan heller inte använda Hälsodigitalen för ärenden som rör provsvar, sjukskrivning eller intyg. Då behöver du i stället vända dig direkt till din hälsocentral. Samma sak gäller om du vill om- eller avboka ett vårdbesök. Vänd dig till den vårdenhet där du har din bokade tid.

Vad kostar det?

Att använda Hälsodigitalens chatt är gratis.

Blir du inbokad på ett nytt besök gäller ordinarie patientavgift, oavsett om besöket är fysiskt eller digitalt.

Läs mer om patientavgifter och högkostnadsskydd

Till toppen av sidan