Vård om du kommer från ett annat land

Tolkning till ditt språk

Du kan vid behov få en tolk om du inte pratar svenska eller har svårt att förstå informationen på svenska. Det gäller både vid besök hos hälso- och sjukvården och tandvården. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Ett vårdbesök med tolk.
En tolk arbetar med att översätta det som sägs mellan olika språk.

Den här texten finns också på lätt svenska samt översatt till flera språk.

Vad gör en språktolk?

En tolk är en person som arbetar med att översätta det som sägs mellan olika språk.

Tolken ska tolka det vårdpersonalen säger så att du förstår informationen. Tolken kan också hjälpa dig att ställa frågor och tolka vårdpersonalens svar.

Översätter inte skriven information

Tolkar översätter i de flesta fall bara det som sägs, inte skriven text.

Tolken har tystnadsplikt

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får lämna ut information om dig utan att du godkänner det.  

Ibland kan familj eller vänner vilja hjälpa till att tolka. Det kan leda till missförstånd i samtalet med läkare och vårdpersonal. Familj och vänner har inte heller tystnadsplikt. Det är därför bättre att få hjälp av en person som arbetar som tolk.

När du behöver tolk

Berätta för vårdpersonalen att du behöver tolk redan när du bokar ditt besök eller i god tid innan besöket. Tala även om på vilket språk du behöver tolk. Det gäller både vid besök hos hälso- och sjukvården och tandvården.

Du måste avboka besöket och tolken om du inte kan komma till ditt vårdbesök. I en del regioner får du betala kostnaden för tolken om du inte avbokar. Hur avbokningen går till varierar mellan regionerna. Fråga vårdpersonalen vad som gäller.

Stockholms län

Tolktjänster i Stockholms län

Hälso- och sjukvården anlitar alltid professionella tolkar med tolkutbildning och som har tystnadsplikt. En professionell tolk har gett ett löfte om tystnadsplikt. Andra personer som släktingar, vänner eller bekanta har ingen tystnadsplikt.

De tolktjänster som finns i Stockholm är:

Behöver du tolk för hörselskadade, döva och dövblinda till akut sjukvård, socialtjänst eller polis när tolkcentralen har stängt? Ring 08-123 359 50, dygnet runt. Om Tolkcentralen är obemannad kopplas du automatiskt vidare genom knappval 3 till tolkbeställningen på 1177.

Om du har texttelefon ringer du via texttelefonförmedlingen på telefon 020-600 600. Om du har bildtelefon, gå in på www.tolk.sip.nu.

Vid tekniska problem, ring 1117 direkt. Du kan då kopplas till tolkbeställningen på 1177. Detta kan ta lite längre tid.

  • Språktolk, se stycket ovanför. Det är vården som beställer språktolk. Berätta gärna att du vill ha en tolk när du bokar ditt vårdbesök.

Råd på andra språk

Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.

Olika typer av tolkmöten

Ett möte där en tolk är med kan gå till på olika sätt. Här är några exempel:

  • Tolken kan vara med vid mötet med vårdpersonalen.
  • Tolken kan delta i mötet genom högtalartelefon.
  • Du, vårdpersonalen och tolken har kontakt genom en kamera och dator, så kallad videotolkning.

Ni kan få grupptolkning om ni är flera som talar samma språk och ska få samma information samtidigt. Tolken översätter då informationen till hela gruppen. Det kan till exempel vara när flera föräldrar träffas på barnavårdscentralen, BVC.

Fråga vårdpersonalen vilken typ av tolkning du kan få.

Information på flera språk

Här på 1177.se finns information på flera språk, till exempel om barnsjukdomar och om hur vården fungerar.

Mer på 1177.se

Du som talar ett minoritetsspråk

Du som tillhör en nationell minoritet har i vissa fall rätt att få använda ditt språk i kontakt med vården. Läs om vad som gäller i olika situationer.

Tolktjänster för dig som har en funktionsnedsättning

Du kan få hjälp med tolkning om du har nedsatt hörsel, dövhet eller dövblindhet. Du kan också få tolkning om du har en funktionsnedsättning som påverkar din röst, ditt tal eller ditt språk.

Patientlagen

Patientlagen är en lag som har tagits fram för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få om din vård.

Till toppen av sidan