Hälseneinflammation

Skriv ut (ca 3 sidor)

Det är vanligt att få ont i hälsenan i samband med fysisk aktivitet som löpning eller hopp. Smärtan kan till exempel komma om du har tränat på ett annat sätt än du brukar, eller när du har tränat lite hårdare än tidigare.

Skriv ut

Besvären brukar kallas hälseneinflammation fast det egentligen inte handlar om en inflammation, utan om besvär som orsakas av upprepade små skador på hälsenan.

De besvär som du kan ha i början håller sällan i sig längre än en vecka. Ibland kan de finnas kvar under en längre tid. De allra flesta blir bättre med behandling. Risken att senan ska gå av ökar inte för att du har ont i den.

Du kan också få ont i hälsenan när du blir äldre och har gått mer än vanligt, eller om du har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar om du är överviktig.

Läs även om hälsporre.

Stockholms län

Här hittar du kontakuppgifter till:

Eller välj någon av följande specialiserade fysioterapeuter utifrån vilket område du har besvär med: 

Här hittar du kontaktuppgifter till fysioterapeuter som specialiserat sig på barn.

Vissa mottagningar kan du kontakta och beställa tid genom att logga in.

Råd på telefon 1177

Sjuksköterskorna på telefonnummer 1177 kan ge råd dygnet runt.

Klockan 8:0022:00 kan du få råd på arabiska och somaliska och klockan 8:0012:00 på finska.

Symtom

Symtom

Det är vanligt att det gör ont när du har hälsenebesvär. Du kan också känna dig stel i hälsenan, fotleden och vaden. Du kan få en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.

Fäll ihop

När och var ska jag söka vård?

När och var ska jag söka vård?

Kontakta en vårdcentral eller en fysioterapeut om du tror att du har hälsenebesvär och inte blir bättre på en vecka. Fysioterapeuter kallas ibland också sjukgymnaster.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning och hjälp med var du kan söka vård.

Här kan du hitta vård. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.

Fäll ihop

Behandling

Behandling

En fysioterapeut kan bland annat lära dig övningar för ökad rörlighet och styrka.

För att undvika långvariga besvär är det viktigt att göra något åt dem så tidigt som möjligt. Du ska undvika att överbelasta senan, och bör till exempel låta bli att löpträna tills besvären har gått över. Receptfria värktabletter kan hjälpa mot smärtan.

Du kan tänka på att använda stadiga och bra skor, och till en början placera ett inlägg i skorna under hälen för att avlasta senan.

Du kan behöva opereras om du har svåra besvär och inte har blivit hjälpt av fysioterapi. Efter en sådan operation brukar det krävas intensiv träning under minst ett halvår innan du blir bra.

Fäll ihop

Påverka och delta i din vård

Påverka och delta i din vård

Du kan söka vård på vilken vårdcentral eller öppen specialistmottagning du vill i hela landet. Ibland krävs det remiss till den öppna specialiserade vården.

Du ska förstå informationen

För att du ska kunna vara delaktig i din vård och behandling är det viktigt att du förstår informationen du får av vårdpersonalen.

Du har möjlighet att få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Du har också möjlighet att få hjälp av en tolk om du har en hörselnedsättning.

Om du behöver hjälpmedel ska du få information om vad som finns och hur du får det.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 3 sidor)
Senast uppdaterad:
2018-04-13
Redaktör:

Ernesto Martinez, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm


Stockholms län
Tillägg uppdaterade:
2018-04-13
Redaktör:
Åsa Schöldéen, 1177 Vårdguiden