Längre väntetid i Vårdkontakt direkt i Sörmland.Det här meddelandet avser Sörmland

Just nu har vi tekniska problem med Vårdkontakt direkt och det kan bli längre väntetid än vanligt. Vi arbetar för att lösa problemet. 

Vården i Sörmland

Sök vård digitalt i Sörmland

Innehållet gäller Sörmland

I Region Sörmlands tjänst Vårdkontakt Direkt kan du få en första bedömning av en sjuksköterska och en bokad tid för ett fysiskt besök på vårdcentralen.

händer skriver meddelande på mobil

Om Vårdkontakt Direkt

I Vårdkontakt Direkt kan du:

  • söka vård och boka tid på din vårdcentral
  • få råd om vård av en sjuksköterska (på 1177 eller vårdcentral)
  • förnya recept utskrivna av vårdcentralen
  • kontakta BVC
  • skicka in en förfrågan om fysisk aktivitet på recept (FaR)
  • ställa övriga frågor till din vårdcentral (chatta med medicinsk sekreterare).

Chattens öppettider/bemanning

Måndag-fredag, kl 08-16 svarar sjuksköterskor från Sörmlands vårdcentraler.

Vardagar efter kl 16 samt 08-18 helgdagar svarar sjuksköterskorna på 1177. De svarar också om du vill chatta när du fått egenvårdsråd. Helgdagar kan de även (vid behov) boka in tider på vårdcentralernas helgöppna jour (primärvårdsjouren).

Dröjer din chatt?

Det kan bero på att ditt ärende inte är så akut och det har kommit in allvarligare fall före i kön. Men alla ärenden som skickas in får svar.

Du får ett sms när det är din tur att chatta.

Kostnad - digitalt vårdmöte

Sjuksköterskechatten är kostnadsfri. Ett digitalt möte med läkare eller psykolog har en patientavgift på 100kr.

Så här söker du vård i Vårdkontakt Direkt

  1. till Vårdkontakt Direkt och logga in med BankID (eller Freja eID Plus). Första gången du använder tjänsten får du skriva in dina personuppgifter.

  2. Välj ”Rådgivning och tidsbokning online”.” och beskriv dina besvär. Det är viktigt att du besvarar alla frågor för att få en säker bedömning av dina symtom.

    Du kan med fördel skicka med en bild för bedömning när du söker för besvär som till exempel utslag, svullnad, sår eller liknande.

  3. Beroende på dina symtom får du antingen egenvårdsråd eller chatta med en sjuksköterska.

    Ditt ärende prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara. De som bedöms som högst medicinskt prioriterade får hjälp först. Alla får svar - du behöver inte ringa om du skickat in ditt ärende.
  4. Sjuksköterskan läser igenom ditt ärende och skickar ett sms när det är din tur. I chatten får du sedan medicinsk bedömning och råd. Sjuksköterskan kan då boka in ett fysiskt besök på vårdcentral vid behov.

    Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja lite mellan meddelanden. När chatten är startad rekommenderar vi att delta aktivt för att få ut det mesta av kontakten.

  5. Du kan logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.

    Information som är relevant för din vård och behandling journalförs. Vid behov kan vi behöva ta del av din sammanhållna journal via Nationell patientöversikt (NPÖ).

Tekniska krav för att kunna använda Vårdkontakt Direkt

  • Webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
  • För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
  • Tjänsten erbjuds som ett alternativ till att ringa din vårdcentral eller till 1177 på telefon för sjukvårdsrådgivning. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till vårdcentralen eller 1177 istället.
Till toppen av sidan