Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Vården i Sörmland

Sök vård digitalt i Sörmland

Innehållet gäller Sörmland

Du kan söka vård digitalt i Region Sörmland i Vårdkontakt Direkt.

händer skriver meddelande på mobil

Om Vårdkontakt Direkt

  • I Vårdkontakt Direkt kan du söka vård på din vårdcentral, få råd om vård eller kontakt med ditt barns BVC.

    Nyheter! Du kan nu också förnya recept utskrivna av vårdcentralen samt skicka in en förfrågan om fysisk aktivitet på recept.
  • Här kan du få en första bedömning av en sjuksköterska och, om behov finns, en bokad tid för ett fysiskt besök på vårdcentralen.
  • Klockan 08-16 måndag-fredag, svarar sjuksköterskor från Sörmlands vårdcentraler i chatten.
  • Klockan 16-18 vardagar samt 08-18 helgdagar, svarar sjuksköterskorna på 1177 i chatten. De svarar också om du vill chatta när du fått egenvårdsråd. Helgdagar kan de även (vid behov) boka in tider på vårdcentralernas helgöppna jour (primärvårdsjouren).
  • Dröjer din chatt? Det kan bero på att ditt ärende inte är så akut och det har kommit in medicinskt allvarligare fall som hamnar före i kön.  Men alla ärenden som skickas in får svar. Du får ett sms när det är din tur att chatta.
  • Sjuksköterskechatten är kostnadsfri. Ett digitalt möte med läkare eller psykolog har en patientavgift på 100kr.

 

Så här söker du vård i Vårdkontakt Direkt

  1. till Vårdkontakt Direkt och logga in med BankID (eller Freja eID Plus). Första gången du använder tjänsten får du skriva in dina personuppgifter.

  2. Välj ”Rådgivning och tidsbokning online”.” och beskriv dina besvär. Det är viktigt att du besvarar alla frågor för att få en säker bedömning av dina symtom.

    Du kan med fördel skicka med en bild för bedömning när du söker för besvär som till exempel utslag, svullnad, sår eller liknande.

  3. Beroende på dina symtom får du antingen egenvårdsråd eller chatta med en sjuksköterska.

    Ditt ärende prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara. De som bedöms som högst medicinskt prioriterade får hjälp först. Om ditt ärende inte är så akut (till exempel frågor om intyg och läkemedel) kan det dröja lite längre, men alla får svar - du behöver  inte ringa vårdcentralen eller 1177 om du redan skickat in ditt ärende.

    Sjuksköterskan läser igenom ditt ärende och skickar ett sms till dig när det blivit din tur.

  4. I chatten får du medicinsk bedömning och råd. Sjuksköterskan i chatten kan boka in ett fysiskt besök på vårdcentral vid behov.

    Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja lite mellan meddelanden. När chatten är startad rekommenderar vi att du deltar aktivt för att få ut det mesta av denna kontakt.

  5. Du kan alltid logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.

    Information som är relevant för din vård och behandling journalförs. Vid behov kan vi behöva ta del av din sammanhållna journal via Nationell patientöversikt (NPÖ).

Tekniska krav för att kunna använda Vårdkontakt Direkt

  • Webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
  • För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
  • Tjänsten erbjuds som ett alternativ till att ringa din vårdcentral eller till 1177 på telefon för sjukvårdsrådgivning. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till vårdcentralen eller 1177 istället.
Till toppen av sidan