ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Bra mat vid gaser i magen

Innehållet gäller Skåne

Det är helt normalt att ha gaser i magen och tarmarna. Det har alla mer eller mindre. Gasen består av luft man sväljer och gaser bildas också i tjocktarmen av bakterier.

Det är mycket individuellt vilka livsmedel som kan ge besvär. Men har du stora problem finns en rad olika saker du kan tänka på. Prova dig fram till vad just du mår bra av och plocka inte bort fler livsmedel än nödvändigt.

Bra kostråd

  • Tugga maten väl, ät långsamt och tugga med stängd mun.
  • Undvik kolsyrade drycker.
  • Undvik att tugga tuggummi.
  • Undvik sötningsmedel i exempelvis sockerfritt godis, tuggummi och halstabletter.
  • Var sparsam med gasbildande livsmedel som exempelvis lök, kål, torkade bönor, ärtor och linser.
  • Skala gurka, päron och äpple.
  • Tillagade grönsaker är ofta snällare för magen än råa.
  • Tillagning av torkade baljväxter: häll alltid bort blötläggningsvattnet och koka i nytt vatten. Byt gärna vatten igen efter cirka 10 minuters koktid. Koka baljväxterna riktigt mjuka.

Toalettvanor och motion

Gaser följer med ut när du tömmer tarmen. Försök därför sköta magen dagligen. Motion kan också lindra besvären.

Till toppen av sidan