Så loggar du in på 1177.se

Att logga in på 1177.se

För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja+.

Logga inte in på 1177 genom andra webbplatser. Öppna alltid ett nytt fönster och logga in från webbplatsen 1177.se.

Filmer om hur du loggar in på 1177.se

Så loggar du in på 1177.se med din mobil.

Så loggar du in på 1177.se med din dator.

Att logga in med e-legitimation

Med hjälp av en elektronisk legitimation kan du logga in och legitimera dig i olika appar och på olika webbplatser, till exempel på 1177.se.

Logga in med BankID

Du kan installera BankID på en mobil, surfplatta eller dator. BankID för mobiler och surfplattor kallas för Mobilt BankID.

Du skaffar BankID hos en bank. Bankerna har olika krav på din ålder men om du är under 18 år måste du ha tillstånd av vårdnadshavare. Läs mer på din banks webbplats vad som gäller för dig.

Observera att det inte är möjligt att logga in på 1177.se med Mobilt SäkerhetsID, en e-legitimation som riktar sig till unga.

Läs om hur du beställer och kommer i gång med BankID.

Logga in på 1177.se

Logga in med Freja+

Freja+ är en gratis, svensk e-legitimation. 

För att skaffa Freja+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto.

Ladda först ner appen Freja till din telefon och följ instruktionerna.

När du har laddat ned appen Freja och registrerat dig behöver du uppgradera din Freja-legitimation till Freja+ för att kunna logga in på 1177.se. 

För att göra det måste du ta med din telefon och den id-handling du registrerat i Freja till ett godkänt ombud för Freja.

Läs om hur du skaffar Freja och Freja+.

Logga in på 1177.se

Du kan använda delad kontroll i Freja+

Med delad kontroll kommer du som ska använda Freja+ överens med en annan person att hen ska kunna hjälpa dig med e-legitimationen. Efter att ni båda har aktiverat funktionen kommer den som ska hjälpa dig att få en notifiering i sin Freja-app varje gång du ska logga in eller göra en elektronisk underskrift.

För att transaktionen ska gå igenom måste båda parter godkänna i sina respektive Freja-appar. Ifall medhjälparen ser att det är något fel eller misstänkt kan denne avböja transaktionen och eventuella misstag avstyrs därmed i realtid.

Delad kontroll är ett frivilligt samarbete mellan användaren och medhjälparen. Personen kan vara en god man, en anhörig eller någon annan som användaren litar på. Både användare och medhjälpare kan när som helst avsluta den delade kontrollen.

Läs mer om delad kontroll i Freja+

E-legitimationer som inte är godkända för e-tjänsterna på 1177.se

Du kan inte logga in på 1177.se med följande e-legitimationer:

Freja eller Freja eID extended

Du behöver använda Freja+ för att kunna logga in på 1177.se

Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID är till för bankernas egna tjänster. Det kan inte användas för att logga in på 1177.se.

När ett barn skaffar ett Mobilt BankID är det egentligen ett Mobilt SäkerhetsID hen får. Det måste sedan uppgraderas till ett Mobilt BankID.

Du som är vårdnadshavare måste kontakta banken och förklara att ditt barn behöver ha ett Mobilt BankID för att kunna identifiera sig även i e-tjänster som inte är bankens egna.

Logga in med en utländsk e-legitimation

Det går i dagsläget inte att logga in med utländsk e-legitimation i e-tjänsterna.

Logga in med skyddade personuppgifter

Du kan logga in i 1177 med e-legitimation om du har skyddade personuppgifter.

Du kan inte agera ombud och utföra ärenden åt ett barn du är vårdnadshavare för om du eller barnet har skyddad identitet.

Logga in på 1177.se

Kan barn logga in på 1177.se?

Vårdnadshavare kan logga in och göra barnets vårdärenden med sin egen inloggning tills barnet har fyllt 13 år. Här kan du läsa mer om hur du gör ditt barns vårdärenden via nätet.

När ett barn har fyllt 13 år behöver hen ha en egen inloggning. Då kan vårdnadshavaren inte längre hantera eller ta del av ärenden via sin egen inloggning.

Barn över 13 år ska logga in själva

Du som är barn och över 13 år kan logga in med e-legitimation. Det finns tekniska krav för e-tjänsterna som bland annat handlar om vilka typer av e-legitimationer som fungerar att logga in med. E-tjänsterna stöder till exempel inte inloggning med Mobilt SäkerhetsID, en e-legitimation som riktar sig till unga. Här kan du läsa mer om de tekniska krav som gäller för att logga in på 1177.

Du kan inte logga in som ombud åt en annan invånare förutom de barn du är vårdnadshavare åt

I dagsläget finns det tyvärr ingen ombudsfunktion som gör det möjligt för en invånare att agera ombud åt en annan invånare än de barn man är vårdnadshavare åt. Du kan inte heller agera ombud åt en annan invånare även om du är registrerad förmyndare.

Reservnummer och samordningsnummer

Du som har reservnummer eller samordningsnummer kan inte logga in på 1177.se.

Har du problem med att logga in?

Här kan du läsa mer om vanliga orsaker till problem med inloggning.

Vill du kontakta vår support?

Har du inte e-legitimation?

Du kan inte logga in på 1177.se om du inte har en e-legitimation. Kontakta den mottagning det gäller och be dem att ge dig informationen på ett annat sätt. Här kan du hitta adresser och kontaktuppgifter till mottagningar.

Stäng webbläsaren när du har loggat ut

Din webbläsare kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Det är därför viktigt att du stänger ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut från 1177.se om någon annan har tillgång till datorn.

Läs mer om e-tjänsterna

Så startar du din internetbehandling

Du kan få stöd, behandling eller utbildning av vården på internet. När din behandlare har startat ditt stöd- eller behandlingsprogram kommer du åt det genom att logga in på 1177.se. Här får du instruktioner för hur du kommer igång.

Support och tekniska krav för e-tjänsterna

Här kan du läsa mer tekniska krav och hur du gör om du får problem när du är inloggad på 1177.se.

Det här kan du göra när du loggat in

Du kan till exempel förnya recept och boka, omboka eller avboka tider. Olika mottagningar erbjuder olika tjänster.

Logga in på 1177.se om du har fyllt 13 år

Du som har fyllt 13 år kan själv logga in på 1177.se och kontakta vården på olika sätt. Du kan till exempel boka en tid eller förnya ett recept.

Till toppen av sidan