Region Västerbotten byter journalsystem
Innehållet gäller Västerbotten

Därför kan du uppleva längre väntetider i kontakten med vården. Det är också tillfälliga problem med vissa mottagningars tjänster för tidbokning. Läs mer om hur bytet av journalsystem kan påverka dig

Aktuellt

Nytt journalsystem – vad innebär det?

Innehållet gäller Västerbotten

Onsdag den 23 april bytte Region Västerbotten journalsystem. Det innebär vissa nya funktioner i e-tjänster som du når genom att logga in. Men det innebär också viss tillfällig påverkan i befintliga tjänster som vi jobbar med att åtgärda.

Det nya journalsystemet är en bra helhetslösning som sätter dig som patient i fokus. Bland annat kommer det innebära att du får en samlad journal, även om du har kontakt med flera olika delar av vården i Region Västerbotten. Det innebär att du inte ska behöva ge samma grundläggande information vid flera olika kontakter med vården.

I samband med bytet kan du som patient få en något förändrad upplevelse vid besök i vården och av tjänsterna på 1177.se. Här samlas information som kan vara bra för dig att känna till.

Det kan bli längre väntetider

Under en period kan du uppleva lite längre väntetider i din kontakt vården. Det beror bland annat på att vårdpersonalen håller på att vänja sig vid det nya systemet.

Det här kan ta lite längre tid:

  • Att få svar på inskickade ärenden via 1177.se.
  • Att få en tid att bli uppringd på.
  • Att få en tid för besök.

De som har besvär som inte kan vänta kommer att prioriteras.

Tillfälliga problem med tjänster för tidbokning

Just nu är det problem med vissa mottagningars tjänster för tidbokning på 1177.se. Det beror på att regionens tidbokningssystem har kopplats om till det nya journalsystemet och alla e-tjänster behöver ses över. Problemen är tillfälliga.

Du kan också uppleva att information och utbud av olika typer av besök som du kan boka själv via 1177.se inte stämmer överens. Vi jobbar med att gå igenom alla e-tjänster för tidbokning för att åtgärda det.

Bokar du en tid via din mottagnings e-tjänst Boka tid direkt så gäller den.

Så får du kallelser

Du får kallelser på papper eller till din digitala brevlåda om du har en sådan.

Från början kommer fullständiga kallelser inte längre att skickas till inkorgen på 1177.se. Det beror på att det nya journalsystemet inte går att anpassa till den lösning för digitala kallelser till 1177.se som använts i Region Västerbotten.

För de flesta besök får du fortfarande ett meddelande till din inkorg. Meddelandet innehåller tid och plats för besöket. Mer information om vad det gäller och eventuella förberedelser får du i din kallelse.

Journalen

Du kan nu se fler uppgifter i din journal genom att logga in. De uppgifter du kan se är följande:

  • När du har ett inbokat besök.
  • När du sökt eller fått vård.
  • Anteckningar som gjorts när du besökt eller ringt vården.
  • Förskrivna läkemedel.
  • Vaccinationer.
  • Provsvar.
  • Remisser till specialiserad vård och röntgen.
  • Om en remiss är skickad, mottagen, accepterad eller besvarad av vården.
  • Tillväxtkurvor från barnhälsovården.
  • Uppmärksamhetsinformation, till exempel om du har allvarliga allergier.

Det är olika hur mycket historik som du kan se av olika uppgifter. Till exempel kan du läsa journalanteckningar från 2001 och framåt medan remisser, vaccinationer och vissa provsvar visas från driftstarten av det nya systemet.

Till toppen av sidan