Covid-19
Om Covid-19 - svenska lättlästCovid-19 beror på ett virus. De flesta personer som får covid-19 blir sjuka som vid en förkylning. En del personer blir mycket sjuka och behöver vård på sjukhus.
Sjukdomen covid-19 orsakas av ett virus som tillhör gruppen coronavirus.
Sjukdomen finns i stora delar av världen. Därför kallas det för en pandemi.
Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Vaccin mot covid-19
Det finns vaccin mot covid-19. Vaccinet skyddar dig från att bli allvarligt sjuk i covid-19.
Symtom på covid-19
För de flesta personer känns covid-19 som en vanlig förkylning eller som influensa.
De flesta personer blir friska efter cirka en vecka. En del personer är sjuka längre tid.
Det här är vanliga symtom på covid-19:
- hosta
- feber
- ont i halsen
- snuva eller täppt näsa
- förändrad lukt och smak
- ont i huvudet
- ont i musklerna
- illamående
- ont i magen
- diarré
- svårt att andas
- trötthet.
En del blir mycket sjuka
En del personer blir mycket sjukare efter cirka en vecka. Du kan då få svårt att andas och känna dig mycket svag i kroppen.
Risken att bli allvarligt sjuk i covid-19 är större för dig som inte är vaccinerad.
Risken ökar ju äldre du är.
Risken ökar om du har kraftig övervikt.
Du har också en ökad risk om du är gravid.
Vissa sjukdomar kan också öka risken för att bli allvarligt sjuk.
Om du känner dig sjuk
Det är viktigt att du undviker nära kontakt med andra om du känner dig sjuk. Gör det tills du känner dig bättre. De flesta behöver inte lämna prov.
När och var ska jag söka vård?
De flesta personer som får covid-19 behöver inte söka vård. Sjukdomen brukar gå över av sig själv.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan också hjälpa dig med var du kan söka vård, om det behövs.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring +46 771-11 77 00 om du ringer från en telefon som har ett utländskt nummer.
Om det är bråttom
Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett eller flera av följande besvär:
- Du blir snabbt mycket sjukare.
- Du har svårt att andas även när du vilar.
Sök vård på en akutmottagning om det inte går att kontakta vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen.
Så smittar covid-19
Covid-19 smittar oftast när en person som har sjukdomen nyser eller hostar. Då bildas små droppar med virus. Du kan bli smittad om du får de här dropparna i dig.
Droppar kan också hamna på olika saker. När du nuddar de sakerna kan du få viruset i dig. Risken att du ska bli sjuk av det är liten.
Du som har covid-19 kan smitta andra personer även om du inte själv känner dig sjuk.
Du som är gravid
Det kan vara väldigt jobbigt att bli sjuk när du är gravid.
Du som inte är vaccinerad har en ökad risk att bli allvarligt sjuk.
Barnet kan födas för tidigt om du blir sjuk under andra halvan av graviditeten.
Du kan behöva föda med kejsarsnitt om du blir sjuk i covid-19.
Prata med din barnmorska eller läkare. De kan ge dig råd.
De flesta gravida som är vaccinerade blir inte allvarligt sjuka.
Du som ammar
Du kan amma ditt barn om du har covid-19.
Du kan få råd och hjälp på bvc.
Behandling
De flesta personer behöver ingen behandling för covid-19. Det finns saker du kan göra för att må bättre.
En del personer behöver behandling på sjukhus. Du som kommer till sjukhus kan till exempel få syrgas för att kunna andas bättre.
En del personer blir så sjuka att de behöver vårdas i respirator. De blir då sövda. Det kallas intensivvård.
Läs mer om covid-19 på lätt svenska - 1177.se
Other languages
Texten finns översatt till språken nedan:
كوفيد-19 - بالعربية السهلة - arabiska
COVID–19 - engelska
Covid–19 - finska
קאָװיד־19 - jiddisch
Covid–19 - meänkieli
Covid-19 - nordsamiska
اطلاعات جمع¬شده در مورد کووید ۱۹ - persiska
Covid-19 - polska
Covid-19 - romska kelderash
Covid–19 - romska lovara
Covid-19 - ryska
Covid-19 - somaliska
Covid-19 - spanska
Covid-19 - sydsamiska
ኮቪድ-19 – ብትግርኛ - tigrinska
Covid-19 - turkiska
Covid-19 - ukrainska