Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Person som får vaccin i armen. Fotografi.
Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Informationen i texten gäller för både barn och vuxna.

Läs en längre version av den här texten.

Hur gör jag för att få vaccin?

Alla personer som har fyllt 12 år erbjuds vaccination. En del barn från 5 år kan också få vaccin mot covid-19.

Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd erbjuds gratis vaccination. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.

Du rekommenderas att vaccinera dig även om du har haft covid-19. 

Västra Götaland

Vaccination i Västra Götaland

Se var och när du kan vaccinera dig

Som e-legitimation vid bokning används Bank-id eller Freja e-id plus. Du kan också ringa till mottagningen och boka en tid.

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen. Du som är 18 år eller äldre får tre eller fyra sprutor. Du som är yngre än 18 år får två sprutor. Du får sprutorna vid olika tillfällen. 

Ta alla de sprutor som du erbjuds. Då får du ett bra skydd mot covid-19.

Du får stanna kvar 15 minuter när du har fått din spruta. Det är för att se att du mår bra. 

Du som har kraftigt nedsatt immunförsvar kan behöva en extra dos vaccin. Din läkare bestämmer om du behöver det. 

Du kan inte välja vilket vaccin du får.  

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt hos barn och vuxna som har fått vaccin.

Biverkningarna brukar vara lindriga och försvinna inom några dagar.  

Ovanliga biverkningar av vaccinationen 

Många miljoner människor har vaccinerats mot covid-19. Det är väldigt ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Rapportera in biverkningar av vaccinet

Du kan rapportera till myndigheten Läkemedelsverket om du misstänker att vaccinet har gett några biverkningar. 

Även vårdpersonalen rapporterar om de misstänker att vaccinet har gett biverkningar.  

Informationen om misstänkta biverkningar samlas. Det utreds sedan om det finns något samband med vaccinet.  

Graviditet och vaccination

Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination. 

Många gravida har fått vaccin mot covid-19 i världen. Det är ofarligt för barnet i magen. 

Prata med din barnmorska om du har frågor.

Läs mer om graviditet och covid-19.

Barn och vaccination

Barn kan bli allvarligt sjuka i covid-19, även om det är ovanligt. Barn som är 12 år och äldre erbjuds därför vaccin. En del barn från 5 år kan också få vaccin mot covid-19. Det gäller om barnet har en allvarlig sjukdom. Det kan till exempel vara en svår lungsjukdom. Prata med läkaren som behandlar barnet om vad som gäller.

Personer som är yngre än 18 år kan behöva ett godkännande från vårdnadshavare för att få vaccin. Kontakta någon på det ställe där vaccinationen sker om du vill vaccinera dig, men inte har ett godkännande.

Du som tidigare har fått en allergisk reaktion

Prata med en läkare om du tidigare har fått en allvarlig allergisk reaktion som du behövde söka vård för samma dag. Det kan vara av en vaccination, ett läkemedel eller något du hade ätit. 

Vaccinen är noggrant kontrollerade

Vaccinet mot covid-19 har kontrollerats på samma noggranna sätt som andra vacciner. Miljoner vuxna och barn har fått vaccinet och forskare har studerat effekterna. Vaccinen fortsätter att studeras. 

På sidan Så fungerar vaccin kan du läsa och se filmer om vaccin. 

Du kan få covid-19 även om du är vaccinerad. Men de allra flesta som är vaccinerade blir inte allvarligt sjuka.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan