Magsjuka
Magsjuka är mycket vanligt och brukar gå över snabbt. Du kan må illa, kräkas och ha diarré. Det är viktigt att dricka mer än vanligt när du är magsjuk.
Texten handlar om magsjuka hos både barn och vuxna.
Här kan du läsa en längre version om magsjuka hos små barn.
Här kan du läsa en längre version om magsjuka hos äldre barn och vuxna.
Symtom
Så här kan du må om du är magsjuk:
- Du mår illa.
- Du kräks.
- Du har diarré.
- Du har ont i magen.
- Du har feber.
- Du har ont i kroppen.
Vad kan jag göra själv?
Drick mer än vanligt. Försök att dricka ofta, lite i taget.
Ett litet barn kan få dricka på en sked. Du kan prova isglass om barnet inte vill dricka.
Här kommer fler tips vid magsjuka:
- Låt små barn amma eller få bröstmjölksersättning oftare än vanligt.
- Drick vätskeersättning. Det är bra om du kräks eller har diarré.
- När magsjukan är över går det att äta vanlig mat igen. Börja med små portioner.
- Det finns läkemedel som kan stoppa diarrén tillfälligt. Det kan användas av vuxna.
När och var ska jag söka vård?
De flesta som blir magsjuka behöver inte söka vård. Besvären brukar gå över av sig själv.
Ring för att få råd
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
När det är bråttom
Det är bråttom att kontakta en vårdcentral om något av det här stämmer:
- Ett barn under sex månader får kräkningar och diarré.
- Den som är magsjuk får inte i sig någon vätska alls.
- Den som är magsjuk har blod i kräkningarna eller i bajset.
- Den som är magsjuk har hög feber och frossa.
- Den som är magsjuk har väldigt ont i magen. Det gör ont även efter personen har kräkts eller haft diarré.
En del vårdcentraler har öppet kvällar och helger.
Sök vård på en akutmottagning om vårdcentralen är stängd eller inte kan ta emot er.
Råd på andra språk
Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.
Vad beror magsjuka på?
Magsjuka beror på virus eller bakterier. Vinterkräksjuka är en vanlig magsjuka. Den orsakas av ett virus.
Virus kan smitta om du är nära en person som är sjuk. Det kan också smitta genom mat och dryck som innehåller bakterien eller viruset.
Så kan du minska risken för magsjuka
Så här kan du minska risken för att du själv eller andra ska bli magsjuka:
- Tvätta händerna ofta och noga. Använd flytande tvål.
- Håll toaletten ren.
- Håll skötbord eller annan plats där du byter blöjor ren.
- Håll rent när du lagar mat. Använd olika knivar och skärbrädor för kött och grönsaker.
- Ät mat som är ordentligt stekt eller kokt.
- Undvik att laga mat till andra personer när du är magsjuk.
Behandling
De allra flesta behöver ingen behandling. En del som har svårt att få i sig vätska kan behöva få vård på sjukhus.
När magsjukan beror på bakterier kan du behöva få behandling med antibiotika.
Other languages
Texten finns översatt till följande språk:
لعربية – arabiska
English – engelska
Pусский – ryska
Soomaali – somaliska
українська – ukrainska