Söka vård

Så köper du läkemedel i Sverige

Så köper du läkemedel i Sverige - svenska lättläst

En del vanliga läkemedel kan du köpa själv. De finns till exempel på apotek och i affärer. En del läkemedel måste du ha recept på. Då behöver du först kontakta vården.

Det är viktigt att du vet hur du ska ta dina läkemedel. Kontakta vårdpersonalen om du har frågor om dina läkemedel. Du kan också fråga på ett apotek. 

Läs en längre text om var du kan köpa läkemedel här.

Olika typer av läkemedel

Det finns olika sorters läkemedel. Vissa läkemedel behöver du inget recept för att köpa. Det kan till exempel vara läkemedel mot hosta, ont i halsen eller läkemedel mot värk eller feber. Det kallas egenvård. Den andra sortens läkemedel ingår som en del i en behandling. Då behöver du ett recept. 

När du är hos läkaren

Innan en läkare eller annan vårdpersonal skriver ut ett recept behöver du berätta vilka andra läkemedel du använder. Det är viktigt för att du ska få rätt läkemedel i rätt dos.  

Här kan du läsa mer i texten: Så fungerar vården i Sverige.

Var köper jag läkemedel ?

Du kan köpa läkemedel på ett apotek eller i en affär. 

Köpa på apotek 

På ett apotek kan du köpa läkemedel för egenvård och läkemedel på recept. Det är bara apotek och deras webbplatser som får sälja läkemedel som du får på recept.  

När du handlar på ett apoteks webbplats skickas läkemedlen hem till dig eller till apoteket. Vissa apotek kan också leverera läkemedel till dig. 

All personal på apoteket har tystnadsplikt. Det betyder att personalen inte får berätta något om dig för någon annan.  

För att få köpa vissa läkemedel på apotek måste du vara minst 18 år gammal. 

Köpa i mataffär eller på bensinstation 

Du kan köpa många läkemedel för egenvård i en mataffär eller på en bensinstation.  

För att få köpa läkemedel i en affär eller på en bensinstation måste du vara minst 18 år gammal. 

Om du har frågor

På alla apotek finns utbildad personal. De kan svara på frågor om läkemedel.  

Du kan även ringa Läkemedelsupplysningen som har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 17.00. Telefonnumret är 0771-46 70 10. De pratar svenska eller engelska. 

Vad kostar läkemedel på recept?

Du som bor i Sverige har ett så kallat högkostnadsskydd. Du betalar endast upp till viss summa varje år för dina läkemedel på recept. Barn under 18 år behöver oftast inte betala för läkemedel på recept. 

Det gäller också för barn som söker asyl eller som inte har tillstånd att vara i Sverige. 

För dig som är vuxen och söker asyl eller saknar tillstånd får du betala en mindre avgift för läkemedel som du fått recept på. 

LMA-kort om du är asylsökande

Du får ett särskilt kort av Migrationsverket när du söker asyl. Det kallas för ett LMA-kort. Det gäller både barn och vuxna. När du visar kortet kan du få köpa vissa läkemedel på recept billigare.  

Vad ska jag som kommer från Ukraina göra?

Registrera dig hos Migrationsverket om du är på flykt från Ukraina.  

Visa UT- kortet när du besöker ett apotek 

Du får ett kort när du registrerar dig hos Migrationsverket. Det kallas för ett UT-kort. Det gäller både barn och vuxna. När du visar kortet kan du få köpa vissa läkemedel på recept billigare. 

Du som inte är registerad hos Migrationsverket 

Du som inte är registrerad hos Migrationsverket får betala hela kostnaden för läkemedel.  

Tolkning till ditt språk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök hos sjukvården. 

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

English – Engelska 

русский – Ryska 

Українська - Ukrainska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan