TandvÄrd

Att vara rÀdd för tandvÄrd

Att vara rÀdd för tandvÄrd - svenska lÀttlÀst

Det Àr vanligt att vara rÀdd för att fÄ tandvÄrd. Om man Àr mycket rÀdd kan det göra att man helt lÄter bli att komma till en undersökning eller en behandling. Det finns hjÀlp att fÄ om du Àr rÀdd.

Ett barn som sitter i en undersökningsstol pÄ en tandvÄrdsmottagning.
Man behöver fÄ kÀnna sig förberedd och fÄ förklarat vad som ska hÀnda.

Både barn och vuxna kan vara rädda för tandvård.

Läs en längre artikel om rädsla för tandvård hos vuxna.

Läs en längre artikel om rädsla för tandvård hos barn.

Hur kan det mÀrkas eller kÀnnas att vara rÀdd för tandvÄrd?

Här är några exempel på hur det kan vara:

  • Du är rädd eller orolig inför besöket eller under besöket.
  • Du har svårt att sova inför besöket.
  • Du vill avbryta en undersökning eller en behandling.
  • Du bokar av och bokar om besöket flera gånger.
  • Du vägrar att öppna munnen vid besöket.

En del som är mycket rädda låter helt bli att gå till tandvården. Det kallas för tandvårdsfobi. Då kan man till exempel ha svårt att borsta sina tänder eller sina barns tänder.

FortsÀtt att gÄ till tandvÄrden

Försök att gå till tandvården även om du är rädd. Det är viktigt för att inte få besvär med tänderna. Besvär med tänderna kan ibland påverka hela kroppen.

Vad kan jag göra sjÀlv?

Berätta för personalen innan besöket om du eller ditt barn är rädd. Du kan till exempel berätta på telefon när du bokar en tid eller efter att du har fått en kallelse.

Då kan du och personalen planera besöket. Det kan till exempel behövas extra tid för att det ska kännas tryggt.

Ställ frågor om vad som ska hända. Du kan känna dig mindre rädd om du är förberedd

SÀrskilda rÄd för barn

Förbered ditt barn hemma. Ni kan till exempel tillsammans se filmer på internet om tandvård.

På mottagningen

Visa barnet att det är okej att gå till mottagningen.

Det är viktigt att du själv är lugn och har gott om tid. Barnet kan lättare känna sig lugn om du är lugn.

Var ett stöd för barnet. Håll barnet i handen om hen behöver. Uppmuntra och ge barnet mod genom att visa att du litar på personalen.

NÀr och var ska jag söka vÄrd?

Det är viktigt att få hjälp om man är rädd för att få tandvård.

Prata med personalen. Om de inte kan hjälpa kan du be om en remiss till specialisttandvården.

Du som är vuxen och rädd kan också kontakta en mottaging som arbetar med personer som är rädda för tandvård.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med var du kan söka tandvård.
De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Behandling

Det finns olika behandlingar. Vilken behandling du får bestäms tillsammans med tandläkaren.

Du kan få behandling på en vanlig tandvårdsmottagning eller på en specialistmottagning.

Vänj dig lite i taget

En behandling är att vänja sig lite i taget på att bli undersökt eller behandlad. Personalen visar, förklarar och ger stöd.

Bedövning

Om man är rädd spänner man sig. Då kan man uppleva att det gör mer ont.

Bedövning är viktigt för att det ska göra så lite ont som möjligt.

Avslappning

En typ av behandling är att lära sig avslappning.

Barn brukar få lära sig avslappning på mottagningen tillsammans med personalen.

Vuxna får lära sig avslappning hos en psykolog, psykiater eller psykoterapeut.

Mediciner eller lustgas

Ibland kan man få mediciner eller lustgas. Det minskar smärtan och gör att man slappnar av.

Vid behandling med lustgas får du andas in en blandning av syrgas och lustgas genom en mask.

Att få tandvård medan du är sövd

Man kan också få tandvård medan du är sövd. Det kallas också för att få narkos. Då sover du under behandlingen. Behandlingen görs på en specialistmottagning.

Mer innehÄll pÄ lÀtt svenska

SÄ fungerar tandvÄrden i Sverige

TandvÄrd Àr ofta dyrare Àn annan vÄrd. JÀmför vad tandvÄrden kostar innan du vÀljer tandlÀkare eller tandhygienist.

SÄ hÄller du tÀnderna rena

För att hÄlla tÀnderna friska behöver du borsta dem varje dag. Du behöver ocksÄ göra rent mellan tÀnderna.

LĂ€tt svenska

HÀr kan du se allt innehÄll pÄ 1177.se som finns pÄ lÀtt svenska. VÀlj region högst upp pÄ sidan för att se vad som gÀller för dig.

Till toppen av sidan