Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Covid-19

Om Covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 beror på ett virus. De flesta personer som får covid-19 blir sjuka som vid en förkylning. En del personer blir mycket sjuka och behöver vård på sjukhus.

Sjukdomen covid-19 orsakas av ett virus som tillhör gruppen coronavirus.

Sjukdomen finns i stora delar av världen. Därför kallas det för en pandemi.

Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Vaccin mot covid-19

Det finns vaccin mot covid-19. Vaccinet skyddar dig från att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Symtom på covid-19

För de flesta personer känns covid-19 som en vanlig förkylning eller som influensa.

De flesta personer blir friska efter cirka en vecka. En del personer är sjuka längre tid.

Det här är vanliga symtom på covid-19:

  • hosta
  • feber
  • ont i halsen
  • snuva eller täppt näsa
  • förändrad lukt och smak
  • ont i huvudet
  • ont i musklerna
  • illamående
  • ont i magen
  • diarré
  • svårt att andas
  • trötthet.

En del blir mycket sjuka

En del personer blir mycket sjukare efter cirka en vecka. Du kan då få svårt att andas och känna dig mycket svag i kroppen.

Risken att bli allvarligt sjuk i covid-19 är större för dig som inte är vaccinerad.

Risken ökar ju äldre du är.

Risken ökar om du har kraftig övervikt.

Du har också en ökad risk om du är gravid.

Vissa sjukdomar kan också öka risken för att bli allvarligt sjuk.

Om du känner dig sjuk

Det är viktigt att du undviker nära kontakt med andra om du känner dig sjuk. Gör det tills du känner dig bättre. De flesta behöver inte lämna prov.

När och var ska jag söka vård?

De flesta personer som får covid-19 behöver inte söka vård. Sjukdomen brukar gå över av sig själv.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan också hjälpa dig med var du kan söka vård, om det behövs.

Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring +46 771-11 77 00 om du ringer från en telefon som har ett utländskt nummer.

Om det är bråttom

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett eller flera av följande besvär:

  • Du blir snabbt mycket sjukare.
  • Du har svårt att andas även när du vilar.

Sök vård på en akutmottagning om det inte går att kontakta vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen.

Så smittar covid-19

Covid-19 smittar oftast när en person som har sjukdomen nyser eller hostar. Då bildas små droppar med virus. Du kan bli smittad om du får de här dropparna i dig. 

Droppar kan också hamna på olika saker. När du nuddar de sakerna kan du få viruset i dig. Risken att du ska bli sjuk av det är liten. 

Du som har covid-19 kan smitta andra personer även om du inte själv känner dig sjuk.

Du som är gravid

Det kan vara väldigt jobbigt att bli sjuk när du är gravid.

Du som inte är vaccinerad har en ökad risk att bli allvarligt sjuk.

Barnet kan födas för tidigt om du blir sjuk under andra halvan av graviditeten.

Du kan behöva föda med kejsarsnitt om du blir sjuk i covid-19.

Prata med din barnmorska eller läkare. De kan ge dig råd.

De flesta gravida som är vaccinerade blir inte allvarligt sjuka.

Du som ammar

Du kan amma ditt barn om du har covid-19.

Du kan få råd och hjälp på bvc.

Behandling

De flesta personer behöver ingen behandling för covid-19. Det finns saker du kan göra för att må bättre.

En del personer behöver behandling på sjukhus. Du som kommer till sjukhus kan till exempel få syrgas för att kunna andas bättre.

En del personer blir så sjuka att de behöver vårdas i respirator. De blir då sövda. Det kallas intensivvård.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

كوفيد-19 - بالعربية السهلة – arabiska

COVID–19 – engelska

Covid–19 – finska

קאָװיד־19 – jiddisch

Covid–19 – meänkieli

Covid-19 – nordsamiska

اطلاعات جمع¬شده در مورد کووید ۱۹ – persiska

Covid-19 – polska

Covid-19 – romska kelderash

Covid–19 – romska lovara

Covid-19 – ryska

Covid-19 – somaliska

Covid-19 – spanska

Covid-19 – sydsamiska

ኮቪድ-19 – ብትግርኛ – tigrinska

Covid-19 – turkiska

Covid-19 – ukrainska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan