Checklistor – Så följer du kvalitetsprocessen
Allt innehåll på 1177.se ska vara tillgängligt, korrekt och anpassat till invånarens behov oavsett var på 1177.se det visas. Allt innehåll ska följa 1177:s gemensamma riktlinjer och spegla nuvarande kunskapsläge och praxis i regionerna.
Saker att tänka på i textarbetet
Checklistorna är för nationella redaktionen. Du som regional redaktör får gärna hämta inspiration från listorna.
Checklistorna följer kvalitetsprocessens fem steg:
- uppstart och planering
- produktion och intern granskning
- extern faktagranskning
- publicering
- förvaltning.
Läs mer om processen för kvalitetssäkrat innehåll på 1177.se.
Checklista – Text
För dig som arbetar med texter: Se till att innehållet är tillgängligt, korrekt och anpassat till invånarens behov.
1. Uppstart och planering
Läs Jiran. Läs även planeringsfliken om du ska arbeta med en befintlig text. Ta reda på följande:
- Finns artiklar på lättläst svenska eller översättningar kopplade till din text?
- Finns andra relaterade ärenden som du behöver göra samtidigt?
- Finns det synpunkter?
Omvärldsbevaka och sätt dig in i ämnet:
- Undersök vilket relaterat innehåll som finns på webbplatsen, både regionalt och nationellt.
- Ta reda på vad Ineras övriga kunskapskällor har för information i samma eller närliggande ämne.
- Kontakta redaktörer som du behöver informera eller själv få mer information av.
Definiera syfte, målgrupp och invånarens behov av information:
- Gör en SEO-analys: Vad söker besökarna svar på? Vilka begrepp används?
- Fundera på textmall.
- Diskutera upplägget med faktagranskaren. Ring eller ta ett möte.
- Diskutera upplägget med innehållsjouren, eller boka ett uppstartsmöte om du behöver det. Kontakta även bildgruppledaren om du har en bildidé.
- Vid nyproduktion: Boka uppstartsmöte med medicinskt sakkunnig.
Kontakta faktagranskaren så tidigt som möjligt. Om du vill kan du använda någon av de brevmallar som finns. Prata med redaktionsledningen.
- Beskriv uppdragets omfattning tydligt för granskaren. Länka till artikeln som beskriver granskarens uppdrag: Att faktagranska innehåll på 1177.se.
- Informera om arvode.
- Kom överens om en deadline och vad som ska vara gjort då.
Gör så här om det inte finns någon faktagranskare eller faktgranskaren behöver bytas ut:
- Gör själv research - vem skulle kunna passa som granskare?
- Prata med redaktionens medicinskt sakkunniga. Hen kan ge tips och ska även godkänna val av granskare.
Ordna med alla avtal:
- Skicka länk för uppdragsavtal om granskaren är ny.
- Skicka uppdragbeskrivning.
- Se till att granskaren skriver på avtal och beskrivning så snart som möjligt.
2. Produktion
Följ 1177:s riktlinjer, till exempel för:
- språket
- strukturen för sidor och för navigationen.
- tillgängligheten
- information om patientlagen.
Här hittar du alla riktlinjer för 1177.se.
Se över samstämmigheten med annat relevant innehåll, till exempel:
- regionala sidor och tillägg
- innehåll på lättläst svenska
- översättningar.
Intern granskning:
- Förbered texten: Använd word och words formatmallar så det blir lättare för andra att att förstå strukturen.
- Låt minst en annan redaktör granska texten. Du kan lägga texten i innehållsjouren eller bolla med en kollega.
- Pinga även söka vård-gruppen om det står i Jiran att du ska göra det.
- Vid nyproduktion är det viktigt med granskning tidigt i produktionen och att även medicinskt sakkunnig får läsa.
- Du som redaktör har beslutsmandat över innehållet och bestämmer vilka kommentarer du använder dig av.
3. Extern faktagranskning
Förbered arbetsdokumentet:
- Inled med en kommentar där du påminner granskaren om att fokusera på textens fakta och att faktan ska gälla nationellt. Länka till eventuellt tillhörande bilder eller filmer som hör till texten.
- Om du har specifika frågor, formulera dem tydligt i kommentarsrutor i höjd med aktuellt textparti.
- Aktivera Spåra ändringar så att du ser efteråt om granskaren har ändrat något i texten.
- Skicka.
När du får tillbaka granskningen:
- Kontrollera att granskaren har granskat hela texten samt bilder och filmer som hör till.
- Kontrollera att granskarens justeringsförslag stämmer överens med innehållet i Ineras andra kunskapskällor. Kontakta medicinskt sakkunnig om du behöver.
- Kontakta söka vård-gruppen om granskaren vill ändra något i en vårdhänvisning.
- Kontakta bildgruppen om granskaren har lämnat synpunkter på en bild eller film.
4. Publicera i Opti
Skapa eller gå till sidan där du ska lägga in texten. Gör så här:
- Se till att sidan har en enkeladress. Det är samma sak som kortadress.
- Justera eller lägg till kategorier.
Gör så här i sidans flik Innehåll:
- Se till att fälten för rubrik, beskrivning och ingress är ifyllda.
- I ytan för övrigt innehåll: Återanvänd befintliga block. Skapa nya om det behövs. Släng aldrig block som du inte behöver om blocket har regionala tillägg. Avpublicera i stället. Ta först bort blockets eventuella länkar.
- Lägg in texten i oformaterat skick. Formatera med hjälp av blockets textredigerare.
- Se till att det finns en pufflista med relevanta puffar. Pufflistan behövs för att regionerna också ska kunna lägga in puffar.
Gör så här i sidans flik Inställningar:
- Kryssa rutan Inkludera i RGS-API om sidan har någon av informationstyperna sjukdom/besvär, behandling, undersökning, läkemdel eller artikel.
Gör så här i sidans flik Metadata:
- Justera eller lägg till nyckelord för sökfunktionen på 1177.se.
- Lägg till alternativ puffbild om artikeln saknar huvudbild.
Gör så här i sidans flik Artikelfot:
- Lägg till personblock för redaktör och granskare.
- Lägg till personblock för övriga relevanta roller, utom skribent.
Gör så här i sidans flik Planering:
- Skriv en anteckning: Inled med datum och ditt namn och beskriv sedan översiktligt de viktigaste ändringarna. Obs! Inga personuppgifter får finnas i planeringsfliken.
- Rensa bort anteckningar som inte är aktuella längre. Bevara men sammanfatta information som kan vara bra att veta för nästa redaktör som ska arbeta med sidan.
- Ändra datum för senast uppdaterad om faktagranskaren har granskat hela texten.
Fråga redaktionsledningen om du vill ändra datum utan att hela texten är granskad.
Läs mer om planeringsfliken.
Nu kan du publicera.
Efter publiceringen:
- Se över från utsidan att sidans alla länkar fungerar.
- Kolla mobilläget. Kapitelbalkarna ska vara infällda.
- Be en kollega korrläsa.
Avsluta ärendet:
- Kommentera lösningen eller viktig info i Jiran. Till exempel om något önskemål inte gick att utföra. Ändra status.
- Klarmarkera uppdraget i Ineras e-tjänster så att granskaren får betalt eller kan fakturera.
- Skriv i dokumentet med veckans nationella lista: Granskat innehåll.
- Skicka också ett meddelande till de regionala redaktörerna om det behövs. Exempelvis om det är extra viktigt att de justerar eller gör tillägg.
Checklista – Bild- och film
För dig som arbetar med visuellt innehåll: Se till att innehållet är tillgängligt, korrekt och anpassat till invånarens behov. Följ 1177:s grafiska profil.
1. Uppstart och planering
Läs Jiran. Ta reda på följande:
- Finns andra relaterade ärenden som du behöver göra samtidigt?
- Finns det ett textärende kopplat i Jira? Kontakta textredaktör eller dess gruppledare när du börjar arbeta med ditt ärende.
Omvärldsbevaka och sätt dig in i ämnet:
- Undersök vilket relaterat innehåll som finns på webbplatsen, både regionalt och nationellt.
- Kontakta redaktörer som du behöver informera eller själv få mer information av.
Definiera syfte, målgrupp och invånarens behov av information:
- Gör en SEO-analys: Vad söker besökarna svar på, och påverkar det hur du ska vinkla ditt innehåll?
- Hur ska du presentera innehållet: som illustration, animation, film eller foto?
- Vilket format passar bäst: stående, liggande, i mediakarusell eller något annat?
Behöver du modeller och i så fall vilka?
- Tänk inkludering när du väljer modell.
- Kontakta eller leta.
- Skicka avtal och uppdragsbeskrivning.
Finns fakta som behöver granskas?
- Stäm av med granskaren att innehållet är nationellt giltigt. Formulera dina övriga frågor tydligt.
- Skicka avtal och uppdragsbeskrivning.
2. Produktion och intern granskning
Följ 1177:s instruktioner och riktlinjer för:
- varumärket – använd 1177:s filmmallar.
- bild och film
- tillgänglighet
- lagar som upphovsrätt och GDPR.
Om du gör en film:
- Börja med filmmanus: Vad ska du visa bild? Vad ska speakern säga? Planera för syntolkning och verbalisering.
- Bolla och be om synpunker på filmmanuset från innehållsjouren eller minst en annan kollega. Bestäm själv vilka kommentarer du ska ta hänsyn till.
- Producera.
- Texta filmen.
- Lägg ihop SRT-fil med filmen.
- Lägg upp innehållet i Mediaflow och indexera.
- Döp filen enligt riktlinjerna.
- Kontrollera att modellen skrivit på avtal och rättigheter, och att de är kopplade i Mediaflow.
3. Extern faktagranskning
Skicka till granskare för godkännande och bolla justeringar.
4. Publicering
Gör så här för att pulblicera i Opti:
- Välj block: bild, film eller mediakarusell. Filmer ska publiceras som del av artikel, inte som fristående sidor.
- Klicka i stående format om det är aktuellt.
- Fyll i alt-text eller filmens Title.
- Lägg till bildtext eller filmtext.
- Lägg till alternativ puffbild om artikeln inte har en huvudbild.
- Fyll i avsändarrutan.
- Publicera.
Läs mer om riktlinjer för bild och film.
Gör så här för för att publicera på YouTube:
- Publicera på YouTube om det är en film.
- Ta bort din produktion är en revidering.
Efter publicering
Kom ihåg efterarbetet när du har publicerat. Gör följande:
- Kolla utsidan på 1177.se i mobilläget. Kapitelbalkarna ska vara infällda, även när kapitlen innehåller bild.
- Kommentera lösningen eller viktig info i Jiran.
- Klarmarkera uppdraget i Ineras e-tjänster så att modellen och granskaren får betalt eller kan fakturera.
- Be en kollega korrekturläsa din publicering.
- Fyll i nationella veckolistan Granskat innehåll.
- Meddela regionala redaktörer med ett inlägg på användarforum om det behövs. Till exempel när det är extra viktigt att justera tillägg eller att avpublicera regionalt innehåll i samband med din publicering.
Checklista när något ser fel ut efter publiceringen
Gå igenom punkterna nedan om något du har publicerat inte visas eller beter sig som förväntat.
Har du verkligen publicerat?
- Har du publicerat ändringen på sidan och alla block?
- Är ett överliggande block avpublicerat?
Är all HTML korrekt?
Om du har klistrat in formaterad text kan det se rätt ut i textredigeraren men ha följt med så kallad skräpkod. Det kan påverka hur innehållet visas. Klicka på "<>"-symbolen i textredigeraren och kontrollera om du ser något av följande:
- det finns främmande taggar, till exempel:
<span>, <style>, <div>, eller annat som inte ska vara där. - innehållet omsluts inte av kodtaggar på rätt sätt. Här är exempel på hur det ska se ut:
<p>Text</p> - kodtaggar korsar varandra. Rätt: <p>Text med <a>länk</a></p>. Fel: <p>Text med <a>länk</p></a>
Kodtaggar som vi brukar använda är till exempel följande:
<p>, <a href> </a>, <h…>, <br/>, <b>, <i>, <u>, <ul>, <ol>, <li>
Tabeller: <table>, <caption>, <thead>, <tbody>, <th>, <td>, <tr>, <tfoot>
Har du rensat cachen?
Sidan verkar inte publicerad fastän du gjort allt rätt. Då kan det bero på att den gamla versionen av sidan ligger kvar i webbläsaren.
- Testa i en annan webbläsare eller i privat läge.
Har du språkanpassat på rätt sätt?
En länk till annan sida på annat språk fungerar inte.
- Kontrollera att du har valt rätt språk när du fyller i länkformuläret.
Syns inte puffarna på sidan?
Det kan bero på något av följande om puffarna inte syns fast du har publicerat dem.
- En eller flera puffar saknar länk.
- Sidan du länkar till är inte publicerad.