Kvalitet i vården i Västra Götaland
Västra Götalandsregionen arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på vården. Det handlar om inte bara om behandlingsresultat och patientsäkerhet. Även bemötande och tillgänglighet är viktigt.
För att mäta vårdkvaliteten använder regionen sig av vissa hjälpmedel som Hälso- och sjukvårdsbarometern, Nationell Patientenkät, öppna jämförelser och Väntetider i vården.
Hälso- och sjukvårdsbarometern
Hälso- och sjukvårdbarometern mäter hur människor 18 år eller äldre uppfattar hälso- och sjukvården. Målet är att fånga attityder, förväntningar och erfarenheter hos tidigare, nuvarande och framtida patienter.
Undersökningen ger underlag för uppföljning och förbättringsarbete i svensk hälso- och sjukvård. Samtliga regioner deltar årligen i undersökningen.
Frågorna handlar bland annat om förtroende för sjukvården, samt hur man uppfattar tillgängligheten till sjukvården.
Nationell patientenkät
Nationell Patientenkät används för att regelbundet samla in patienternas synpunkter på vården. Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv.
Enkäterna består av frågor som handlar om patientupplevelse och är indelade i: emotionellt stöd, information och kunskap, involvering och delaktighet, kontinuitet och koordinering, tillgänglighet, respekt och bemötande samt helhetsintryck.
Arbetet med mätningarna sker på uppdrag av deltagande regioner samt Sveriges Kommuner och Regioner, (SKR).
Urval och sekretess
Patienter som den senaste tiden besökt vården väljs slumpmässigt ut att delta i mätningarna. Sekretess gäller för alla mätningar. Alla uppgifter förstörs i samband med att undersökningen avslutas.
Hur kan man delta i mätningarna?
Patienter som varit i kontakt med vården har möjlighet att bli slumpmässigt utvalda till att få en inbjudan om att delta. Inbjudan kommer tillsammans med en enkät, via 1177.se. En avisering om att det finns ett meddelande i e-tjänsterna på 1177 skickas via sms eller e-post.
För att få enkäten via 1177 behöver man ha loggat in på 1177.se tidigare samt valt att få avisering. De som inte har gjort detta får ett brev hemskickat med instruktioner om hur man besvarar enkäten via webben. Med följer även en pappersenkät.
Det finns möjlighet att besvara enkäten på 7 andra språk utöver svenska. Det är frivilligt att delta.
Jämförelser av vårdens kvalitet och effektivitet
Västra Götalandsregionen jämför vårdens kvalitet och effektivitet med andra regioner för att förbättra verksamheten. Dessa jämförelser utvecklas av Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Socialstyrelsen.
För aktuell information och jämförelser av exempelvis medicinska resultat, patienterfarenheter, tillgänglighet och kostnader kan du besöka dessa webbplatser:
Från och med 2024 används inte längre begreppet "Öppna jämförelser".
Väntetider i vården
En viktig jämförelse är hur länge man behöver vänta på att få vård. Skillnaderna i Sverige kan man se på webbplatsen Väntetider i vården. Det är Sveriges Kommuner och Regioner som presenterar uppgifterna om vårdens tillgänglighet. Här kan man också se om de olika vårdgivarna kan hålla den nationella vårdgarantin (hur länge man som mest måste vänta).