Liv & hälsa

Äta för att må bra

Här kan du läsa om hur du kan äta för att din kropp ska må så bra som möjligt. Du kan läsa om tips för att göra dina matvanor mer hälsosamma. Du kan också läsa om vegetarisk mat och om olika typer av näring som din kropp behöver.

Innehåll - Äta för att må bra

Visa innehåll som:
Så äter du hälsosamt

Hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för att du ska få hjärt-kärlsjukdomar, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. Du behöver inte förändra dina matvanor helt och hållet i ett enda steg. Kom ihåg att varje liten förändring kan göra stor skillnad.

Att äta vegetariskt

Det är bra för hälsan och jordens klimat att äta mer mat från växter och mindre från djur. Med hjälp av baljväxter, fullkornsprodukter och rapsolja kan du få i dig de näringsämnen du behöver utan att äta kött och fisk.

Bra att veta om näring

Du behöver få i dig olika näringsämnen varje dag för att kroppen ska må bra. Dessa näringsämnen är kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler. Genom att äta varierat får du i dig det du behöver.

Tips för att öka aptiten hos äldre

Många äldre får sämre aptit. Du som är äldre och har fått mindre aptit kan behöva äta på ett nytt sätt så att du ändå får i dig den näring du behöver. I den här texten får du tips och råd om hur du kan äta när aptiten minskar.

Mat och psykisk hälsa

Det finns så många problem kring psykisk sjukdom att det inte är konstigt att matens betydelse glöms bort. Men inte desto mindre är den oerhört viktig för välbefinnandet säger näringsfysiolog Ingrid Larsson.

Mumsig mat som mättar

Dietist Ingrid Larsson presenterar här några lätt- och snabblagade, goda, mättande och nyttiga förslag på mat.

Undvik undernäring hos äldre

Många äldre och sjuka människor lever med undernäring. De får för lite eller fel slags mat. Bra kost är en förutsättning för lyckad rehabilitering och för att undvika följdsjukdomar av olika slag.

Läs mer på 1177.se

Yrke: Dietist

En dietist förebygger, utreder och behandlar problem som är kopplade till kost och hälsa. Dietisten arbetar med att se till att patienten får rätt slags näringstillförsel, nutrion.

Skapa en hållbar vana - gör en hälsoplan

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp realistiska och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv – att göra din egen hälsoplan.

Så fungerar matsmältningsorganen

Maten du äter bryts ned medan den passerar genom din kropp. Det kallas matsmältning eller matspjälkning. Olika organ och körtlar hjälper till med matsmältningen. Maten behöver brytas ned för att kroppen ska kunna ta upp näringen som maten innehåller.

Bra mat och dryck för tänderna

Att undvika socker i mat och dryck skyddar tänderna.

Råd för friska tänder hos barn

För att barns tänder ska vara friska är det viktigt att skapa bra matvanor tidigt.

Barnets mat 1-6 år

Barn behöver bra matvanor och mat med rätt näring. Från ett års ålder kan de flesta barn äta samma mat som de vuxna. Ju äldre barnet blir desto mer lär hen sig att tycka om olika smaker och att umgås kring mat.

Barnets mat upp till ett år

När barnet är ungefär sex månader är det dags att börja ge vanlig mat. Det är bra att börja med väldigt små portioner, en eller några teskedar. Barnet behöver träna på att äta för att vänja sig vid olika smaker och för att lära sig att tugga.

Mat vid diabetes typ 2

Diabetes typ 2 går att påverka med hjälp av matvanor. Bra mat och sunda vanor gör att du mår bättre.

Så bedömer du din vikt

Det finns metoder för att ta reda på om du har en övervikt som kan öka risken för vissa sjukdomar. Den vanligaste metoden är att mäta midjemåttet.

mer på andra webbplatser

Minska risken för cancer

Risken för cancer påverkas av saker som du själv kan göra något åt. Råd och svar om livsstil och cancer finns på webbplatsen för cancerforskning hos WHO, Världshälsoorganisationen.

Till toppen av sidan