- Anmälan till föräldrautbildning
- Egenremiss, barn
- Egenremiss, vuxen - språk, tal, röst och kommunikation
- Egenremiss, vuxen - sväljsvårigheter
- Erbjudande, ny vårdgivare (barn)
- Svar på erbjudande om insats (barn)
- Begär intyg
- Fråga om min remiss
- Fråga om valfrihet/vårdgaranti
- Kallelse med kort varsel (barn)
- Kallelse med kort varsel (vuxen)
- Kontakt för avboka eller omboka tid
- Kontakt för bokning av tid
- Skicka meddelande
- Samtycke till sms-påminnelse
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 10.00–11.00 | |
| Tisdag | 10.00–11.00 | |
| Onsdag | 10.00–11.00 | |
| Torsdag | 10.00–11.00 | |
| Fredag | 10.00–11.00 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 07.30–16.00 | |
| Tisdag | 07.30–16.00 | |
| Onsdag | 07.30–16.00 | |
| Torsdag | 07.30–16.00 | |
| Fredag | 07.30–16.00 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
- Besöksadress:
- Brämhultsvägen 53, 504 55, Borås
- Län, kommun:
- Västra Götalands län, Borås
- Postadress:
- Södra Älvsborgs Sjukhus, Logopedimottagning, 501 82, Borås
- Webbplats:
- https://sas.vgregion.se/
Vägbeskrivning
Hitta hit:
Med buss: Åk till hållplats Södra Älvsborgs Sjukhus.
Med bil: Från motorväg R40, tag avfart 87 mot sjukhuset vid Hultamotet.
Hitta på plats:
Ingång 10, hiss R, plan 7
Du kan välja att få information från sjukvården digitalt i första hand. Då kommer meddelanden från sjukvården via 1177.se, när det är möjligt. Du får då en notis via e-post eller sms när det finns ett meddelande till dig och för att läsa det loggar du in på 1177.se.
Denna mottagning tillhör Södra Älvsborgs Sjukhus. På logopedimottagningen arbetar logopeder. Vi är uppdelade i barnteam och vuxenteam. Vi jobbar med att utreda och behandla språk-, tal-, svälj- röst- och kommunikationssvårigheter.
Ägarform: Region
Verksamheten tillhör Västra Götalandsregionen.
- Du som är 0-18 år kan få hjälp med logopedisk utredning och behandling hos barnteamet.
- Du som är 18 år eller äldre kan få hjälp med logopedisk utredning och behandling hos vuxenteamet.
Vi utreder och behandlar både vuxna och barn med stamning och skenande tal. Du kan söka vård hos oss via egenremiss eller remiss från läkare.
Om ett barn på BVC bedöms ha avvikande tal-, språk- eller kommunikationsutveckling kan en remiss skickas till logopedimottagningen. Det vanligaste är att BVC skickar remissen.
Första kontakten med oss är vanligtvis föräldrautbildning i grupp. Ofta kan vi avgöra vilken insats barnet behöver utifrån informationen i remissen. Detta gör att vi sällan som första steg behöver träffa barnet för en individuell bedömning.
Vid omfattande talsvårigheter kan direkt behandling av talet vara aktuell. Vi erbjuder ingen direkt behandling av språk.
Vid kvarstående svårigheter att förstå och uttrycka språk, och om det finns en misstanke om att svårigheterna förklaras av en språkstörning, görs bedömning för ställningstagande till diagnos i samband med skolstart.
Om ett barn i skolåldern bedöms ha avvikande tal-, språk- och/eller läs- och skrivsvårigheter kan remiss skickas till logopedimottagningen. Vi accepterar remisser från legitimerad sjukvårdspersonal samt egenremisser. Remisser som gäller läs- och skrivsvårigheter/dyslexi tas emot tidigast i årskurs 5.
Om remissen gäller språkstörning och/eller läs- och skrivsvårigheter/dyslexi bokas tid för individuell bedömning för att avgöra om svårigheterna kan förklaras av en diagnos. Vi erbjuder ingen behandling av språkliga svårigheter och/eller läs- och skrivsvårigheter.
Vid talsvårigheter kan föräldrautbildning i syfte att stötta hemträning vara en aktuell insats. Vid stora talsvårigheter erbjuds föräldrautbildning om AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). Direkt behandling av talet hos logoped kan också vara aktuell.
Ät- och sväljsvårigheter utreds och behandlas hos barn 0-18 år. Vi tar inte emot egenremisser för detta utan hänvisar till vårdcentral för att remitteras till oss.
Vi utreder och behandlar barn med röstbesvär och EILO (exercise induced laryngeal obstruction). Inför logopedbedömning behövs en undersökning av stämbanden, vilket görs av öron-näsa-halsläkare.
Vi utreder och behandlar vuxna med tal-, röst-, språk- och sväljsvårigheter med neurologisk orsak, exempelvis stroke, Parkinsons sjukdom, MS, ALS och traumatisk hjärnskada.
När du söker vård hos oss behöver vi information om din neurologiska sjukdom eller den skada och besvär du har. Denna information får vi genom att läkare på vårdcentralen, neurologimottagningen eller annan instans skriver en remiss till oss. Om du haft kontakt med oss tidigare och önskar förnya kontakten kan du ringa vår rådgivningstelefon (se kontaktuppgifter ovan).
Om du inte har kommunal hemsjukvård rekommenderar vi dig med tal- eller språksvårigheter att i första hand söka vård via neurovårdsteam.
Remiss med önskemål om bedömning av tal, språk eller sväljning som en del i neurologisk utredning tas emot från neurologimottagning.
Vi utreder och behandlar vuxna med röstbesvär, EILO (Exercise induced laryngeal obstruction) och harklingsbesvär.
När du söker vård hos oss behöver vi veta hur dina stämband ser ut. Därför bör du i första hand söka tid för en stämbandsundersökning hos en öron-näsa-halsläkare. Läkaren skickar i sin tur en remiss till oss.
Vi utreder och behandlar vuxna med tal-, röst- och sväljsvårigheter till följd av huvud- och halscancer. Vi får information om aktuella patienter automatiskt så fort beslut fattats om operation och/eller strålning.
Remisskrav
Remiss från annan vårdgivare eller egenremiss krävs, se ovan.
Åldersregler
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Du kan avboka ditt besök via 1177 e-tjänster eller genom att ringa oss. Om du uteblir från ditt besök eller avbokar mindre än 24 timmar innan ditt besök får du betala en avgift.
Inför ditt besök
Kom till sjukhuset 15 minuter före den tid du är kallad för att undvika förseningar. Du checkar i första hand in med din mobil eller genom att använda dig av incheckningskioskerna som finns huvudentrén (ingång 1), entré psykiatri (ingång 5) eller entré rehab (ingång 10).
Vad du ska ta med dig till ditt besök eller inskrivning:
- Din kallelse
- Fotolegitimation (till exempel ID-kort eller pass)
- En lista över dina mediciner (om du har en)
- En ifylld hälsodeklaration (om du fick en med kallelsen)
Se även specifik information i din kallelse. Där finns information om förberedelser inför eventuell undersökning.
Meddela oss i god tid om du behöver tolk.
Välkommen till SÄS som patient, närstående och besökare. Här finns praktisk information inför, under och efter din vistelse hos oss.
Här hittar du information som är bra att ha inför, under och efter ditt sjukhusbesök. Här finns till exempel kartor, information om hur hittar på sjukhuset, våra ordningsregler samt tillgängligt serviceutbud.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.