Hälsocentralen Bredbyn


Just nu kan vi tyvärr inte hjälpa till med vissa intyg. Se mer information under ”Aktuellt”

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

0661-65 41 01
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30
Växeltelefon:
0661-65 41 00

Aktuellt

Intyg:

Publicerad: 2017-09-11

Hälsocentralen Bredbyn utför på uppdrag av Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen medicinska intyg.

Om du behöver andra intyg, enl nedan, hänvisning till privata aktörer.

  • Aupair
  • Dykcertifikat
  • Flygcertifikat
  • Friskintyg inför anställning
  • Invaliditetsintyg - endast journalkopior tillhandahålles
  • Körkort högre behörighet (undantag diabetes)
  • Sjöfart

ADRESS

Besöksadress
Olympiavägen 8, 895 30 Bredbyn
Län, kommun
Västernorrlands län, Örnsköldsvik
Postadress
Hälsocentralen
Olympiavägen 8
895 30 Bredbyn
Vägbeskrivning

Hälsocentralen ligger på torget i Bredbyn

Vårt utbud

Välkommen till Hälsocentralen Bredbyn!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0661-654101. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

I huset finns apotek.

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.Barnmorskan kommer från Barnmorskemottagning Örnsköldsvik. Kontakta mottagningen och boka en tid då barnmorskan finns på hälsocentralen.

Till Barnmorskemottagning Örnsköldsvik

Vi erbjuder:

  • Graviditetskontroller
  • Gruppträffar i föräldrastöd
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

För rådgivning och tidsbokning ring 0660-893 24, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

BVC

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01

Läs mer om:

Distriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01. När du ringer oss så kommer en distriktssköterka att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

 

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. 

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

Fysioterapeut/Sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01.

Läs mer om:

Hälsa och livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01.

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

Läs mer om:

 

 

Kurator

Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-65 41 01.

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0661-654101.

Läs mer om:

 

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

Psykologen finns på Hälsocentralen Ankaret. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring oss här på hälsocentralen Bredbyn 0661-65 41 01.

Läs om hur du gör en egen vårdbegäran.  https://www.1177.se/Vasternorrland/Regler-och-rattigheter/Egen-vardbegaran3/

Till Hälsocentralen Bredbyn

Läs mer om:

Om oss

Hälsocentralen Bredbyn är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Bredbyn.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

92 %

Det aktuella värdet är
92%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

75 %

Det aktuella värdet är
75%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information