När du loggar in på 1177.se

Chatta med 1177 i Sörmland

Innehållet gäller Sörmland

Nu kan du få söka vård och få sjukvårdsrådgivning digital väg i Region Sörmland.

händer skriver meddelande på mobil
Chatta med vården i Region Sörmland i Vårdkontakt Direkt.

Vårdkontakt Direkt

I Region Sörmlands nya tjänst Vårdkontakt Direkt kan du söka vård, få kontakt med din vårdcentral eller din BVC digital väg. Beroende på dina symtom kan du få egenvårdsråd eller chatta med en sjuksköterska.

Logga in i Vårdkontakt Direkt

  • Chatten ”Sök vård” är bemannad av sjuksköterskor från vårdcentraler (08-16 mån-fre) och 1177 i Region Sörmland, kl 08.00-18.00, alla dagar i veckan.

    Du kan använda tjänsten övriga tider, men om brådskande kontakt med sjuksköterska bedöms nödvändig kommer du att hänvisas till att ringa 1177.

  • Om du blir sämre medan du väntar är det bra om du istället ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ring 112!

  • Om du har administrativa frågor till din vårdcentral, (till exempel om fakturor, journalkopior eller avbokning av besök på vårdcentralen) väljer du ”Chatta med sekreterare”.

  • Om du har frågor till din BVC om ditt barns utveckling eller om du behöver omboka din tid på BVC väljer du ”Kontakta BVC”. OBS! Om ditt barn är sjukt och du behöver råd om vård väljer du ”Sök vård”- ingången.

  • Här loggar du in i Vårdkontakt Direkt

Så här söker du vård i Vårdkontakt Direkt

Så här söker du vård i Vårdkontakt Direkt:

  1. Klicka på länken för att komma till Vårdkontakt Direkt eller skriv in https://regionsormland-vardkontaktdirekt.platform24.se i fönstret på din webbläsare och logga sedan in med ditt BankID eller Freja eID Plus.

  2. Välj ”Sök Vård”. Där får du först beskriva dina besvär, sedan får du svara på frågor om dina symtom. OBS! Det är viktigt att du besvarar alla frågor för att vi ska kunna göra en säker bedömning av ditt ärende.

  3. Beroende på dina symtom får du antingen egenvårdsråd eller gå vidare till att chatta med en sjuksköterska. Sjuksköterskan läser igenom dina svar och skickar ett sms när det är din tur. Chattarna prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara, din köplats kan därför komma att ändras.

    Information som är relevant för din vård och behandling journalförs. Vid behov kan vi behöva ta del av din sammanhållna journal via Nationell patientöversikt (NPÖ).

  4. I chatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp. Flera besökare tas om hand samtidigt så ibland kan det dröja lite mellan meddelanden. Om en chatt är startad rekommenderar vi att du deltar aktivt för att få ut det mesta av denna kontakt.

  5. Du kan alltid logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.

Tekniska krav för att kunna använda Vårdkontakt Direkt

  • Webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
  • För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
  • Tjänsten erbjuds som ett alternativ till att ringa din vårdcentral eller till 1177 på telefon för sjukvårdsrådgivning. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till vårdcentralen eller 1177 istället.
Till toppen av sidan