När du loggar in på 1177.se
Chatta med 1177 i Sörmland
Innehållet gäller SörmlandDu kan söka vård digitalt i Region Sörmland i Vårdkontakt Direkt.

Om Vårdkontakt Direkt
- I Vårdkontakt Direkt kan du söka vård på vårdcentral, få sjukvårdsrådgivning eller kontakt med ditt barns BVC.
- Här kan du få en första bedömning av en sjuksköterska och vid behov även en tid bokad för ett fysiskt besök på vårdcentralen.
- Klockan 08-16 måndag-fredag svarar vårdcentralernas sjuksköterskor i chatten. Sjuksköterskorna på 1177 finns i chatten kl 08-18, alla dagar i veckan. Helgdagar kan de (vid behov) även boka in tider på vårdcentralernas helgjour.
Så här söker du vård i Vårdkontakt Direkt
- Klicka på länken för att komma till Vårdkontakt Direkt och logga in med BankID (eller Freja eID Plus). Första gången du använder tjänsten får du skriva in dina personuppgifter.
- Välj ”Sök Vård” och beskriv dina besvär. Det är viktigt att du besvarar alla frågor som följer för att få en säker bedömning av dina symtom.
Tips! Du kan med fördel skicka med en bild för bedömning när du söker för besvär som till exempel utslag, svullnad, sår eller liknande. - Beroende på dina symtom får du antingen egenvårdsråd eller chatta med en sjuksköterska.
Sjuksköterskan läser igenom ditt ärende och skickar ett sms när det är din tur. Ditt ärende prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara, din köplats kan därför komma att ändras. - I chatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp. Sjuksköterskan kan boka in ett fysiskt besök på vårdcentral vid behov.
Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja lite mellan meddelanden. När chatten är startad rekommenderar vi att du deltar aktivt för att få ut det mesta av denna kontakt. - Du kan alltid logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.
Information som är relevant för din vård och behandling journalförs. Vid behov kan vi behöva ta del av din sammanhållna journal via Nationell patientöversikt (NPÖ).
Tekniska krav för att kunna använda Vårdkontakt Direkt
- Webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
- För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
- Tjänsten erbjuds som ett alternativ till att ringa din vårdcentral eller till 1177 på telefon för sjukvårdsrådgivning. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till vårdcentralen eller 1177 istället.