Nu kan du identifiera dig med e-legitimation när du ringer till 1177 i Sörmland
Innehållet gäller SörmlandFör att snabbare kunna identifiera inringandes identitet inför vi möjlighet till identifiering med e-legitimation när du ringer in till 1177.
Nu inför vi möjligheten för dig att identifiera dig med e-legitimation när du ringer 1177. När du ringer 1177 blir du ombedd att knappa in personnumret för den som ärendet gäller. Om ärendet gäller dig själv kan du nu välja att identifiera dig med e-legitimation medan du väntar på att prata med en sjuksköterska för sjukvårdsrådgivning. Du kan använda någon av e-legitimationerna BankID eller Freja eID plus.
Genom identifiering med e-legitimation ger vi dig möjligheten att identifiera dig på ett säkert sätt och sjuksköterskan som du pratar med kan se att du har identifierat dig med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att identifiera dig med e-legitimation kan du fortfarande uppge din identitet genom att endast knappa in ditt personnummer eller genom att uppge ditt personnummer direkt i samtalet med sjuksköterskan.
Var uppmärksam på bedrägeriförsök! Det enda tillfället du kan bli uppringd av 1177 är om du nyligen varit i kontakt med dem och har en överenskommelse om att 1177 ska ringa upp dig på nytt. Övrig kommunikation från 1177 sker via sms eller mejl.