Boka, omboka eller avboka en tid

Så gör du för att boka, omboka eller avboka en tid

Genom att logga in på 1177 kan du göra dina vårdärenden. Vad du kan göra varierar mellan olika mottagningar. Du kan till exempel boka, omboka eller avboka en tid. Du kan också se dina bokade tider i en lista.

Hos många mottagningar har du möjlighet att boka, avboka eller omboka en tid genom att logga in på 1177. Olika mottagningar har olika alternativ för bokning. På en del mottagningar kan du till exempel bara avboka en tid.

Boka en ny tid

Gör så här för att boka en ny tid:

  1. Logga in på 1177.se.
  2. Under rubriken Tidbokning klickar du på Boka tid.

Här visas en lista på de mottagningar du är listad hos eller har haft kontakt med tidigare.

Välj den mottagning du vill boka tid på och följ instruktionerna.

Lägg till en mottagning i listan

Gör så här för att lägga till en mottagning i listan:

  1. Under rubriken Mottagningar klickar du på Hitta och lägg till mottagning.
  2. Sök upp den mottagning du vill lägga till.
  3. Klicka på Lägg till mottagning.

Ändra tid eller avboka tid

För att se tiderna klickar du på rubriken Se bokade tider. Dina bokningar kommer därefter upp i en lista.

Om du har bokningar från flera mottagningar samlas de i samma lista. Välj den tid du vill ändra och följ instruktionerna.

Det skiljer sig åt mellan regioner och mottagningar vad som visas på 1177. En del mottagningar kan inte visa bokade tider. Andra mottagningar visar bokade tider men du kan inte ändra eller avboka tiderna.

Sök mottagning på 1177

Du kan också välja att söka upp en mottagning på 1177. Så här gör du:

  1. Börja med att söka upp mottagningen på 1177.se.
  2. Välj mottagningen i listan. Då visas mottagningens informationssida. Under rubriken E-tjänster visas vilka e-tjänster som mottagningen erbjuder.
  3. Klicka på texten för det du vill göra. Det kan till exempel vara boka tid direkt, avboka en tid direkt eller omboka tid direkt. Då kommer du till sidan för att logga in.
  4. När du har loggat in kommer du direkt till den e-tjänst som du valde på mottagningens informationssida.
Skåne

Omboka eller avboka besök hos vården i Skåne

Försök att komma på tiden som du har fått. Men om du måste omboka eller avboka så gör helst det så snart som möjligt. Det gör att någon annan snabbare kan få din tid och att vård kan erbjudas till fler.

Omboka

Omboka din tid om du har kvar dina besvär men behöver en annan tid än den som du har fått. 

Tänk på att du oftast bara kan omboka en tid ett begränsat antal gånger, och att det sedan kan det dröja innan du kan få en ny tid.  

Avboka

Om du väljer att avboka kallas du inte automatiskt till ett nytt besök. Du behöver då själv kontakta vården för att få en ny tid. Det kan du göra genom att kontakta mottagningen via 1177.se eller genom att ringa.

Tänk särskilt på detta om du fått en tid efter att en remiss har skickats, eller genom en egen vårdbegäran. Bokar du ingen ny tid kan din remiss eller egen vårdbegäran komma att avslutas. 

Har du fått vissa tider att välja på?

Ibland skickar vården en kallelse med ett visst antal besökstider som du kan välja mellan. Du ser kallelsen i din inkorg när du loggar in på 1177.se.

I kallelsen klickar du på ”Boka tid” för att se vilka tider du har att välja mellan. Du bokar sedan själv den tid som passar dig bäst. Du kan boka om din tid högst två gånger.

Boka så snart du kan eftersom besökstiderna bara är öppna för bokning under en begränsad tid. Skulle du missa att boka själv kommer vården att boka en tid till dig.

Få meddelande från vården

Det är viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar när du har loggat in på 1177.se. Du får då ett sms eller e-post när en mottagning skickar ett svar eller meddelande till dig.

Aktivera aviseringar i e-tjänsterna - 1177

Aktuella artiklar

Att logga in på 1177

För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation. Du kan använda BankID eller Freja+.

Gör ditt barns vårdärenden

Du som är vårdnadshavare kan bland annat boka läkarbesök åt barnet genom att logga in på 1177. Det här kan du göra fram till att barnet fyller 13 år. Därefter behöver barnet logga in själv för att göra sina vårdärenden.

Till toppen av sidan