ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Nedsatt aptit och ofrivillig viktnedgång

Innehållet gäller Skåne

Om du blir sjuk är det vanligt att du får nedsatt aptit och går ner i vikt. Du kan förhindra ofrivillig viktnedgång genom att förändra dina matvanor. Det är viktigt att äta mat som ger energi och som är proteinrik.

Ofrivillig viktnedgång kan göra att risken för infektioner ökar och förmågan att läka sår försämras. När du går ner i vikt försvinner ofta inte bara fett utan även muskelmassa. Det gör att armar och ben blir svagare och då ökar risken för att falla. I en del fall kan även andningsmusklerna påverkas.

Rutin för måltider

Om du är trött kan det vara svårare för dig att äta den mat som du behöver. Därför kan du behöva äta oftare för att förhindra ofrivillig viktnedgång.

Om du har dålig aptit kan det hjälpa att sprida ut dina måltider över dagen. Det är bättre att äta flera och mindre måltider istället för ett fåtal stora portioner. Utöver frukost, lunch och kvällsmat behöver du lägga till två till tre mellanmål. Du ska inte låta det gå för lång tid mellan måltiderna. Pausen från mat över natten ska vara maximalt elva timmar.

Mat som ger energi

Kostråd vid ofrivillig viktnedgång skiljer sig från vad som rekommenderas till befolkningen i stort. Maten ska ge energi och vara rik på protein. Det är fortfarande bra att äta varierat. Däremot kan du behöva minska mängden frukt och grönsaker för att istället välja livsmedel som ger mer fett och protein. Kött, fisk, fågel, baljväxter och mejeriprodukter ger bra med protein.

Du kan välja produkter med hög fetthalt istället för lättprodukter för att få in extra fett i din kost. Du kan också använda extra olja eller smör och lägga till sås till maten. En kaka eller annan dessert ger också extra kalorier.

Dryck som ger energi

Dryck kan ge lite extra energi om den innehåller kolhydrater eller fett. Välj gärna mjölk, saft, öl, läsk, nyponsoppa eller drickyoghurt istället för vatten. När matlusten minskar kan även känslan av törst göra det. Du ska gärna dricka minst 1,5 liter vätska per dag, även om du inte känner dig törstig.

Om du inte orkar laga mat

Det kan ofta vara svårt att hitta energi och lust att laga mat när aptiten är liten. Det finns många bra färdigrätter och halvfabrikat att välja på i din mataffär. Det kan också vara bra att ha mättande pålägg hemma, till exempel makrill i tomatsås, ägg, leverpastej eller hummus. På så sätt kan du enkelt göra en näringsrik smörgåsmåltid.

Till toppen av sidan