Aktuellt i Skåne

Kolla vilket tryck!

Innehållet gäller Skåne

Många som har för högt blodtryck känner inte av det. Därför är det viktigt att regelbundet mäta det. Under maj månad kan du mäta blodtrycket på flera platser i Skåne.

Illustration av fyra personer i rörelse som har varsitt stort färgglatt anatomiskt hjärta i bröstet.

Högt blodtryck innebär en ökad risk för flera allvarliga sjukdomar. Till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, njursvikt och demens. Men det finns flera saker du kan göra själv för att påverka ditt blodtryck och undvika att bli sjuk. Till exempel ändra dina levnadsvanor.

Var kan jag mäta blodtrycket?

Under maj månad kan du mäta blodtrycket på flera platser i Skåne. Vårdpersonal finns på plats och hjälper dig om du behöver det. De kan också ge dig råd om hållbara levnadsvanor. Du betalar inget för att mäta blodtrycket och du behöver inte boka tid.

Mät blodtrycket på vårdcentralen 

När: Varje fredag i maj från klockan 10 tills vårdcentralen stänger. 

Plats: 133 vårdcentraler i Skåne. Du är välkommen till vårdcentralen där du är listad. Se om din vårdcentral är med: Vårdcentraler där du kan mäta blodtrycket

Finns din vårdcentral inte med i listan? Då är du välkommen till nya vårdbyggnaden i Malmö. 

Mät blodtrycket i nya vårdbyggnaden i Malmö 

När:17 maj och 20–24 maj, klockan 10–16. 

Plats: Entrén i nya vårdbyggnaden på Skånes universitetssjukhus i Malmö, Inga Marie Nilssons gata 47. 

Hur kan jag påverka mitt blodtryck?

Det räcker ofta att ändra dina levnadsvanor. Du kan sänka blodtrycket genom att:

Mer på 1177.se

Mäta blodtrycket

Mätning av blodtrycket är en vanlig undersökning i vården, till exempel vid en hälsokontroll. Du kan även mäta blodtrycket själv.

Vill du ändra dina levnadsvanor?

Det går att förebygga många vanliga sjukdomar med goda levnadsvanor. Stöd och hjälp finns när du vill ändra dina levnadsvanor. Det finns också mycket du kan göra själv.

Bra mat vid högt blodtryck

Att ha högt blodtryck sliter på både hjärta och blodkärl. Du kan påverka blodtrycket på flera sätt. Bland annat genom att äta varierat.

Att hålla sig i form som senior

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Så det är viktigt att vara fysiskt aktiv i vardagen. Du kan till exempel promenera, städa eller hänga tvätt.

Till toppen av sidan