KONTAKTA VÅRDEN PÅ NÄTET

Vårdcentralernas digitala mottagning

Innehållet gäller Örebro län

Med Region Örebro läns app kan du träffa läkare, psykolog, kurator och tobaksavvänjare och få hjälp och råd via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och mobilt BankID.

Ladda ner appen

Du laddar hem appen "Digital mottagning Region Örebro län" från App Store eller Google play.

För Android – ladda ner från Google Play.

För iPhone/iPad – ladda ner från App Store.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi kan hjälpa dig med en rad olika sjukdomar och besvär. Är du akut allvarligt sjuk bör du ringa 112.

Träffa läkare, psykolog, kurator och tobaksavvänjare
Den digitala mottagningen bemannas av regionens egen personal. Vi kan hjälpa dig med de lindriga besvär som inte kräver regelbunden kontakt med din ordinarie vårdcentral.

Du kan välja bokningsbara tider vardagar mellan 13.00-20.00.

Ungdomsmottagning
Du kan också boka tid hos ungdomsmottagningen i Örebro län via deras egna app. För mer information besök ungdomsmottagningens sida på umo.se.

Besöksorsaker

Luftvägsbesvär, till exempel hosta, halsont, bihålebesvär, allergi och astma

Urinvägsbesvär,  (hos patient som är minst 15 år)

Hudbesvär, till exempel eksem, borrelia, akne, vattkoppor och bältros

Magbesvär, till exempel Illamående, kräkningar, diarré och förstoppning

Livsstilsfrågor, till exempel hjälp att sluta röka och alkoholproblem

Ångest/oro, nedstämdhet, stress och sömnsvårigheter

Sjukintyg, dag 8-14

 

För vissa frågor måste du vända dig till din vårdcentral 

Det finns några besvärsorsaker som vårdcentralernas digitala mottagning inte kan hjälpa dig med. Då behöver du istället vända dig till din vårdcentral för att få hjälp.

  • Barn under 1 år med hög feber eller som är allmänpåverkade
  • Komplicerade fall/utredningar
  • Långa sjukskrivningar (från dag 15)
  • Pigmentförändringar (naevus)
  • Receptförnyelse som kräver uppföljning
  • Urinvägsinfektioner för barn under 15 år
  • Vanebildande preparat
  • Ögonbesvär med värk

Hur söker jag vård för mitt barn?

Som förälder kan du söka vård för barn som är under 16 år. Du gör på samma sätt som när du bokar ett besök åt dig själv, men efter att du valt en tid kryssar du i rutan "Jag är ombud". Ett fält visas där du kan skriva in patientens (ditt barns) personnummer, samt beskriva ditt barns besvär. Då vet vi att tiden gäller ditt barn.

Så här går det till

  1. Logga in säkert med ditt mobila BankID. 
  2. Boka en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
  3. Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.
  4. Gå in i appen. Då du är inloggad i appen kommer du att placeras i ett väntrum. Videomötet startats därefter automatiskt på vårdgivarens initiativ. 
  5. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta. Besöket journalförs precis som vid ett vanligt besök.
  6. Efter ditt besök skickas en faktura till din folkbokföringsadress. Besöket kostar 100 kronor. Högkostnadsskydd gäller.

Hur bokar jag en tid?

Du kan omboka eller avboka ditt videosamtal inom 1 timma innan den bokade tiden. 

Boka tid via smartphone eller surfplatta
Om du använder appen Digital mottagning på en smartphone eller surfplatta bokar du tid i appen genom att logga in med ditt mobila BankID. Boka sedan en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.

Boka tid via dator
Om du använder digitala mottagningen på en dator bokar du tid på webbplatsen, länk till webbplatsen: https://se.visibacare.com/region-orebro/

Vad kostar det?

Besök via den digitala mottagningen kostar 100 kr. För barn och unga upp till 25 år är ett videosamtal kostnadsfritt. Mer om Region Örebro läns avgifter.

En faktura skickas till din folkbokföringsadress. Frikort och högkostnadsskydd gäller, läs mer om högkostnadsskydd på 1177

Recept och remiss

Recept
Du kan få recept på läkemedel precis som på din ordinarie vårdcentral. 

Personalen som jobbar inom den digitala mottagningen skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel.

Remiss
Precis som på din ordinarie vårdcentral får du en remiss till vidare vård om vårdgivaren bedömer att det finns ett behov. Din remiss skickas digitalt via journalsystemet på samma sätt som en remiss skickas vid ett besök på din ordinarie vårdcentral.

Du kan läsa din journal på 1177 under e-tjänster, läs mer om e-tjänster på 1177

Säkerhet

All kommunikation och lagring av uppgifter sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med BankID och vårdgivare med elektroniskt id-kort.

Skyddade personuppgifter

Du behöver ange ditt mobilnummer för att få  bekräftelser och påminnelser via SMS inför ditt digitala möte. Tänk på att använda ett säkert telefonnummer om du har skyddade personuppgifter.

Har du skyddade personuppgifter rekommenderar vi att du läser Personuppgiftspolicyn i appen, under Mina Sidor, Min profil.

Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda digitala mottagningen?

Appen Digital mottagning finns tillgänglig på:

  • Iphone och Ipad:  iOS v.8.0 eller senare
  • Smartphones och läsplattor: Android (v.4.4 eller senare)
  • Dator med webbkamera (Firefox eller Chrome webbläsare).

Du behöver ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

Bandbreddstest
Innan samtalet kan du göra ett bandbreddstest via http://www.bredbandskollen.se/ så att du vet att du har bra uppkoppling. Du behöver minst 5Mbit, men helst 10Mbit eller mer för optimal kvalitet. 

Var kan jag vända mig med synpunkter och klagomål?

Om du har synpunkter, förslag eller klagomål kan du vända dig till Region Örebro läns klagomålenhet med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Till toppen av sidan