KONTAKTA VÅRDEN PÅ NÄTET

Folktandvårdens digitala mottagning

Innehållet gäller Örebro län

Med Region Örebro läns app "Digital mottagning" kan du träffa tandläkare och få hjälp och råd via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och mobilt BankID.

Ladda ner appen

Du laddar hem appen "Digital mottagning Region Örebro län" från App Store eller Google play.

För Android – ladda ner från Google Play.

För iPhone/iPad – ladda ner från App Store.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Du kan få hjälp med rådgivning och besvär som inte kräver en fysisk undersökning.

Om du är svullen ner mot halsen och/eller allmänpåverkad, behöver du ringa din vanliga tandvårdsklinik. Detta gäller också små barn med feber som är svullna eller allmänpåverkade. 

Träffa tandläkare eller tandhygienist

Den digitala mottagningen bemannas av Folktandvårdens egen personal. 

Besöksorsaker

  • Besvär med käkar
  • Besvär med munslemhinnor
  • Frågor om egenvård
  • Frågor om estetisk tandvård
  • Frågor om tandvårdsrädsla
  • Frågor om tändernas eller bettets utveckling
  • Ilande tänder
  • Ont i tandköttet
  • Ont i tänderna
  • Skadade tänder/olycksfall
  • Visdomständer
  • Övriga tandvårdsfrågor

Hur söker jag vård för mitt barn eller en närstående?

Som vårdnadshavare eller närstående kan du söka vård.

Gör så här:
1. Logga in med ditt personnummer.
2. Kryssa i rutan att du är ombud och skriv barnets eller den anhörigas personnummer.

Hur bokar jag en tid?

Boka tid via smartphone eller surfplatta

Om du använder appen Digital mottagning på en smartphone eller surfplatta bokar du tid i appen genom att logga in med ditt mobila BankID. Boka sedan en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad. 

Boka tid via dator 

Om du använder den digitala mottagningen på en dator, bokar du tid genom Visiba Care

Så här går det till

  1. Ladda ner och öppna appen ”Digital mottagning”.
  2. Tryck på "byt mottagning" och välj Folktandvårdens digitala mottagning.
  3. Tryck på "välj tid" och ange besöksorsak. Boka en ledig tid som passar dig och svara på frågorna du får upp på skärmen. Logga in med ditt mobila BankID för att slutföra din bokning.
  4. När bokningen är genomförd får du en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
    Du får en första påminnelse dagen innan ditt bokade möte och en andra påminnelse en timme innan.
  5. När det är dags för ditt besök tryck på länken i din påminnelse och välj din bokade tid. Då placeras du i ett väntrum.
    Videomötet startats därefter automatiskt av Folktandvården.
  6. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta.
    Efter ditt besök skickas en faktura till din folkbokföringsadress.

Vad kostar det?

Besök via den digitala mottagningen kostar 200 kronor. För barn och ungdomar är besöket kostnadsfritt till och med det år de fyller 23 år. 

En faktura skickas till din folkbokföringsadress.

Säkerhet

All kommunikation och lagring av uppgifter sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med BankID och vårdgivare med elektroniskt id-kort.

Skyddade personuppgifter

Du behöver ange ditt mobilnummer för att få bekräftelser och påminnelser via SMS inför ditt digitala möte. Tänk på att använda ett säkert telefonnummer om du har skyddade personuppgifter.

Har du skyddade personuppgifter rekommenderar vi att du läser Personuppgiftspolicyn i appen, under Mina Sidor, Min profil.

Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda digitala mottagningen?

Appen Digital mottagning finns tillgänglig på:

  • Iphone och Ipad: iOS v.8.0 eller senare
  • Smartphones och läsplattor: Android (v.4.4 eller senare)
  • Dator med webbkamera (Firefox eller Chrome webbläsare).

Du behöver ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

Bandbreddstest

Innan samtalet kan du göra ett bandbreddstest via bredbandskollen så att du vet att du har bra uppkoppling. Du behöver minst 5Mbit, men helst 10Mbit eller mer för optimal kvalitet.

Var kan jag vända mig med synpunkter och klagomål?

Om du har synpunkter, förslag eller klagomål kan du vända dig till Region Örebro läns klagomålenhet med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Till toppen av sidan