Mörbylånga hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Beställ journalkopior

  • Boka telefontid

  • Boka tid

  • Förnya diabeteshjälpmedel

  • Förnya inkontinenshjälpmedel

  • Förnya recept

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • Kontakta oss

  • Livsstilsformulär

  • Stöd och behandling

  • Välj hälsocentral

  • Av- och omboka tid till Distriktsrehabiliteringen Mörbylånga

Telefonnummer och Öppettider

0485-491 00
Telefontid idag:
08–15
Öppet idag:
08–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-tor 08–16:30
Fre 08–15
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30

ADRESS

Besöksadress
Rönningevägen 2, Mörbylånga
Län, kommun
Kalmar län, Mörbylånga
Postadress
Mörbylånga hälsocentral
Box 33
386 02 Mörbylånga
Vägbeskrivning

Du kör Kustvägen, svänger ner mot samhället, tar vänster efter cirka 75 meter. Kör ytterligare 75 meter, sväng höger till Hälsocentralens och Rönningegårdens parkering.

Vårt utbud

Här hittar du öppettider och telefonnummer till våra mottagningar.

Astma/KOL-mottagningen

Till oss kommer du som har allergiska besvär, astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). Hit kommer du för utredning, behandling och uppföljning. Vi utför bland annat pricktest och lungfunktionsundersökningar. Hos oss får du också information om hur du själv kan hantera din sjukdom på bästa sätt och träning i att använda medicin och hjälpmedel. Dessutom kan du få hjälp och stöd med kost, motion och att sluta röka.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Blodtryckmottagningen

Till oss kommer du som har högt blodtryck. Vi utreder orsaken till ditt höga blodtryck och ger behandling.  Vi hjälper dig också att hålla koll på ditt blodtryck, gör regelbundna uppföljningar och kontroller. Hos oss kan du också få råd och stöd i hur du själv kan förbättra dina blodtrycksvärden, kolesterolvärden och gå ner i vikt.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Demensmottagningen

Till oss kommer du som har eller misstänker att du har någon form av demenssjukdom. Till oss är också dina närstående välkomna. Vi kan bland annat hjälpa till med:

  • utredning av misstänkt demenssjukdom
  • regelbunden uppföljning vid demenssjukdom
  • information och rådgivning om konsekvenser av sjukdomen
  • hänvisa dig rätt om du är i behov av hjälpmedel.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Diabetesmottagningen

Du som har diabetes eller misstänker att du har diabetes kan vända dig till oss. Vi kan bland annat hjälpa till med:

  • kontroller av blodsockervärden
  • råd om livsstilsförändringar kring kost, motion, tobak, högt blodtryck och stress
  • information och användning av hjälpmedel
  • justering och insättning av insulin.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Distriktsläkarmottagningen

Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss träffar du en distriktsläkare som kan hjälpa till med:

  • undersökning, utredning och bedömning av skada eller sjukdom
  • behandling av skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård
  • information och råd om skadan eller sjukdomen.

Vid behov kan du också få en remiss till en annan specialist eller vårdgivare.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Distriktssköterskemottagningen

Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss får du träffa en distriktssköterska som kan hjälpa till med bland annat:

  • vård av sår och infektioner
  • recept på kostnadsfria hjälpmedel
  • råd och tips för egenvård och läkemedel
  • blodtryckskontroller
  • bedömning av hudproblem
  • halsundersökning
  • vaccinationer
  • råd om kost och motion
  • borttagande av stygn efter operation och omläggningar
  • skötsel av olika centrala venkatetrar inklusive provtagning
  • injektioner och infusioner
  • utredning och hjälp vid inkontinensproblem.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Livsstilsmottagningen

Funderar du på att ändra din livsstil? Hos oss får du råd och tips om hur du kan komma igång med fysisk aktivitet eller förändra dina vanor kring mat, alkohol och tobak. Vi hjälper dig även att hantera stress. Ibland kan vi erbjuda dig fysisk aktivitet på recept (FaR), vilket är ett recept på någon rörelseaktivitet.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Mottagning för psykisk hälsa

Till oss kommer du när du behöver någon att prata med. Hos oss kan du få stöd, vägledning och behandling i livets alla situationer. Det kan handla om oväntade förändringar i ditt liv eller annat som skapar en obalans i din tillvaro. Du kan bland annat få behandling vid:

  • kriser och sorg
  • nedstämdhet
  • stress och oro
  • lindrig depression och ångest
  • sömnsvårigheter
  • fobier.

Den här mottagningen vänder sig till dig som är vuxen. Barn 6-17 år hänvisas istället till Barn- och ungdomshälsan i Kalmar eller Västervik. Vid måttlig till svår depression eller psykisk ohälsa, vänd dig till en öppen psykiatrimottagning.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen.

Läs mer om:

Provtagningsmottagningen

Till oss kommer du för provtagning. För ett säkrare resultat är det bra om du sitter ned och vilar i minst 15 minuter före provtagningen. Om du ska fasta före provtagningen får du inte äta, röka eller snusa från klockan 22.00 dagen innan. Det går bra att dricka lite vatten.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Du som är eller riskerar att bli sjukskriven på grund av ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom är välkommen att träffa vår rehabkoordinator. När du träffar en rehabkoordinator kan du få hjälp med:

  • Att kartlägga vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.
  • Att förebygga att du blir sjukskriven.
  • Att återgå till ditt arbete, studier eller liknande efter sjukskrivning.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Om oss

Vi erbjuder dig nära och trygg vård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet.


Vi är en av länets landstingsdrivna hälsocentraler. Hos oss arbetar 14 personer inom olika yrkeskategorier med att ta hand om våra 4000 listade patienter.


På hälsocentralen arbetar tre läkare, alla med specialistkompetens i allmänmedicin. I perioder har vi även utbildningsläkare. Här finns distriktssköterskemottagning med specialiteter inom astma/KOL, diabetes, inkontinens, livsstil, demens och vaccination. Vi har även diabetesfotvård. Psykolog finns i vår basenhet (Mörbylånga/Färjestaden).

Vi har undersköterskor som bland annat sköter provtagningen. På mottagningen finns tre läkarsekreterare som ansvarar för dokumentation och reception.


Välkommen till oss!

Verksamhetschef Jonas Falk

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Mörbylånga hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

66 %

Det aktuella värdet är
66%
Mätningen genomfördes
2018-11-01 - 2018-11-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information