VÅRDEN I GÄVLEBORG

Coronamottagning

Innehållet gäller Gävleborg

Med Region Gävleborgs digitala coronamottagning kan du enkelt komma i kontakt med vården vid symtom eller frågor om coronaviurset. Chatten är öppen vardagar 8.00-21.00. Mottagningen är avgiftsfri.

Så fungerar coronamottagningen

Du når coronamottagningen genom att logga in och svara på frågor om symtom med mobil, surfplatta eller dator. 

Logga in på coronamottagningen

  1. Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du att få svara på några frågor. Det tar bara några minuter. 
  2. Vid behov får du chatta med vårdpersonal. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur. 
  3. I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av vårdpersonal. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden. Om behovet finns så kan personalen starta videosamtal med dig.
  4. Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning hänvisas du vidare. 

Vad krävs för att använda tjänsten?

Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från sex månader och uppåt. 

När kan jag använda tjänsten?

Coronamottagningen kan du använda för att få råd om egenvård. Mottagningen är bemannad vardagar 8.00-21.00 och under öppettiderna svarar vårdpersonal dig så snart som möjligt. 

Coronamottagningen hjälper dig med råd om egen vård i ditt hem samt hur du kommer i kontakt med vården vid behov. Besök prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara, din köplats kan därför komma att ändras.

Om du blir sämre medan du väntar är det bra om du istället ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ring 112. 

Vad kan du få hjälp med?

I Region Gävleborgs digitala coronamottagning kan du få hjälp om du har symtom som du tror kan bero på coronaviruset.

Coronamottagningen är bara på svenska och har tagits fram för att avlasta 1177 Vårdguiden på telefon.

Till toppen av sidan