Tolkcentral Dalarna

Skomakargatan 22, Borlänge

Telefonnummer:

010-249 03 01

Telefontider:

  • Mån-Fre08:00 - 12:00
  • Mån-Fre13:00 - 15:00

Öppettider:

  • Mån-Fre08:00 - 12:00
  • Mån-Fre13:00 - 15:00

Fler tider och telefonnummer

  • Jourtid:

    • 023-102 46
    • Mån-Fre00:00 - 08:00 (SOS Alarm)
    • Mån-Fre15:00 - 24:00 (SOS Alarm)
    • Lör-SönDygnet runt (SOS Alarm)
Besöksadress:
Skomakargatan 22, Borlänge
Län, kommun:
Dalarnas län, Borlänge
Postadress:
Hjälpmedel Landstinget Dalarna, Skomakargatan 22, 781 70 Borlänge
Webbplats:
http://www.regiondalarna.se/

Tolkcentralen erbjuder tolkservice till dig som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller hörselnedsättning. Vi erbjuder:

  • Teckenspråkstolkning
  • Dövblindtolkning
  • Vuxendövtolkning

Taltelefon: 010-249 03 01
Texttelefon: 010-190 32 94
Bildtelefon: tolkcentralen.dalarna@ectalk.se
SMS: 073-123 01 20 12

Beställ tolk (webbformulär)

Vid akuta situationer (till exempel sjukvård, brand, polis) när Tolkcentralen är stängd, ring 023-102 46, SOS Alarm och beställ teckenspråkstolk.

  • Teckenspråks-/dövblindtolkar är specialiserade på tolkning för döva och personer med dövblindhet. Dövblinda är personer som är helt eller delvis döva och/eller synskadade. Teckenspråks-/dövblindtolkar använder sig av metoderna:

    • taktilt teckenspråk
    • visuellt teckenspråk
    • taltolkning
    • bokstavering i hand
    • tydligt tal
    • dövblindtolkning
  • Vuxendövtolkar erbjuds dig som har en grav hörselnedsättning eller vuxendövhet och har svenska som första språk. Tolken använder sig av bärbar dator och storbildsskärm. Vuxendövtolkar använder sig av metoderna:

    • skrivtolkning
    • Tecken som stöd (TSS)
  • Tolkcentralens uppdrag är att erbjuda vardagstolkning  till dig är skriven i Dalarna. Exempel på tolkning inom landstingets ansvar är vårdbesök och fritidsaktiviteter. Tolken är bara närvarande för att göra samtalet möjligt, inte för att delta i det. Tolkarna har tystnadsplikt.

    Din beställning tas emot av Tolkcentralens samordning, som i sin tur fördelar uppdragen mellan tolkarna. Vi har större möjlighet att ordna tolk om du kontaktar oss i så god tid som möjligt.

    Vid beställningen behöver vi veta följande:

    • När? Datum, starttid och sluttid
    • Var? Plats och gatuadress
    • Mötesplats
    • Vilka är ni som ska använda tolk
    • Tolkmetod, t ex teckenspråkstolkning eller skrivtolkning
    • Vad tolkningen gäller, t ex läkarbesök, föreläsning
    • Förberedelsematerial, t ex sånger, dagordning
  • Det är mycket viktigt att du kontaktar Tolkcentralen snarast om beställd tolkning ska avbokas.

Tolkcentralen i Dalarna förmedlar tolkuppdrag till döva, personer med dövblindhet, hörselskadade och vuxendöva. Du kan beställa tolk via telefon, texttelefon, bildtelefon, e-post och sms.

För kontakt och beställning, se Vårt utbud.

Driftsform

Driftsform: Landsting/Region