Tolkcentral Dalarna

Skomakargatan 22, Borlänge

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer:

010-249 03 01

Öppet idag

Stängt

    Telefontid idag

    Stängt

      Fler tider och telefonnummer

      • Jourtid:

        • 023-102 46
        • Mån-Fre00:00 - 08:00 (SOS Alarm)
        • Mån-Fre15:00 - 24:00 (SOS Alarm)
        • Lör-SönDygnet runt (SOS Alarm)

      Telefontider

      • Mån-Fre08:00 - 12:00
      • Mån-Fre13:00 - 15:00

      Öppettider:

      • Mån-Fre08:00 - 12:00
      • Mån-Fre13:00 - 15:00
      Besöksadress:
      Skomakargatan 22, Borlänge
      Län, kommun:
      Dalarnas län, Borlänge
      Postadress:
      Hjälpmedel Landstinget Dalarna, Skomakargatan 22, 781 70 Borlänge
      Webbplats:
      http://www.regiondalarna.se/

      Tolkcentralen erbjuder tolkservice till dig som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller hörselnedsättning. Vi erbjuder:

      • Teckenspråkstolkning
      • Dövblindtolkning
      • Vuxendövtolkning

      Taltelefon: 010-249 03 01
      Texttelefon: 010-190 32 94
      Bildtelefon: tolkcentralen.dalarna@ectalk.se
      SMS: 073-123 01 20 12

      Beställ tolk (webbformulär)

      Vid akuta situationer (till exempel sjukvård, brand, polis) när Tolkcentralen är stängd, ring 023-102 46, SOS Alarm och beställ teckenspråkstolk.

      • Teckenspråks-/dövblindtolkar är specialiserade på tolkning för döva och personer med dövblindhet. Dövblinda är personer som är helt eller delvis döva och/eller synskadade. Teckenspråks-/dövblindtolkar använder sig av metoderna:

        • taktilt teckenspråk
        • visuellt teckenspråk
        • taltolkning
        • bokstavering i hand
        • tydligt tal
        • dövblindtolkning
      • Vuxendövtolkar erbjuds dig som har en grav hörselnedsättning eller vuxendövhet och har svenska som första språk. Tolken använder sig av bärbar dator och storbildsskärm. Vuxendövtolkar använder sig av metoderna:

        • skrivtolkning
        • Tecken som stöd (TSS)
      • Tolkcentralens uppdrag är att erbjuda vardagstolkning  till dig är skriven i Dalarna. Exempel på tolkning inom landstingets ansvar är vårdbesök och fritidsaktiviteter. Tolken är bara närvarande för att göra samtalet möjligt, inte för att delta i det. Tolkarna har tystnadsplikt.

        Din beställning tas emot av Tolkcentralens samordning, som i sin tur fördelar uppdragen mellan tolkarna. Vi har större möjlighet att ordna tolk om du kontaktar oss i så god tid som möjligt.

        Vid beställningen behöver vi veta följande:

        • När? Datum, starttid och sluttid
        • Var? Plats och gatuadress
        • Mötesplats
        • Vilka är ni som ska använda tolk
        • Tolkmetod, t ex teckenspråkstolkning eller skrivtolkning
        • Vad tolkningen gäller, t ex läkarbesök, föreläsning
        • Förberedelsematerial, t ex sånger, dagordning
      • Det är mycket viktigt att du kontaktar Tolkcentralen snarast om beställd tolkning ska avbokas.

      Tolkcentralen i Dalarna förmedlar tolkuppdrag till döva, personer med dövblindhet, hörselskadade och vuxendöva. Du kan beställa tolk via telefon, texttelefon, bildtelefon, e-post och sms.

      För kontakt och beställning, se Vårt utbud.

      Driftsform

      Driftsform: Landsting/Region