Tolkcentral Dalarna

Skomakargatan 22, Borlänge

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
010-249 03 01
Öppet idag
  • 08:00 - 12:00
  • 13:00 - 15:00
Telefontid idag
  • 09:00 - 12:00

Fler tider och telefonnummer

  • Jourtid
    • 023-102 46
    • Mån - Fre00:00 - 09:00 (SOS Alarm)
    • Mån - Fre15:00 - 23:59 (SOS Alarm)
    • Lör - SönDygnet runt (SOS Alarm)
Telefontider
  • Mån - Fre09:00 - 12:00
Öppettider
  • Mån - Fre08:00 - 12:00
  • Mån - Fre13:00 - 15:00

Besöksadress:
Skomakargatan 22, Borlänge
Län, kommun:
Dalarnas län, Borlänge
Postadress:
Hjälpmedel Landstinget Dalarna, Skomakargatan 22, 781 70 Borlänge
Webbplats:
http://www.regiondalarna.se/

Tolkcentralen i Dalarna förmedlar tolkuppdrag till döva, personer med dövblindhet, hörselskadade och vuxendöva. Du kan beställa tolk via telefon, bildtelefon, e-post och sms.

För kontakt och beställning, se Vårt utbud.

Driftsform

Driftsform: Region

Tolkcentralen erbjuder tolkservice till dig som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller hörselnedsättning. Vi erbjuder:

  • Teckenspråkstolkning
  • Dövblindtolkning
  • Vuxendövtolkning

Telefon: 010-249 03 01
Bildtelefon: tolkcentralen.dalarna@ectalk.se
SMS: 073-123 01 20 12

Beställ tolk (webbformulär)

Vid akuta situationer (till exempel sjukvård, brand, polis) när Tolkcentralen är stängd, ring 023-102 46, SOS Alarm och beställ teckenspråkstolk.

  • Teckenspråks-/dövblindtolkar är specialiserade på tolkning för döva och personer med dövblindhet. Dövblinda är personer som är helt eller delvis döva och/eller med synnedsättning. Teckenspråks-/dövblindtolkar använder sig av metoderna:

    • taktilt teckenspråk
    • visuellt teckenspråk
    • taltolkning
    • bokstavering i hand
    • tydligt tal
    • dövblindtolkning
    • skuggtolkning

     

    Vi erbjuder även tolk på distans.

  • Vuxendövtolkar erbjuds dig som har en grav hörselnedsättning eller vuxendövhet och har svenska som första språk. Tolken använder sig av bärbar dator och storbildsskärm. Vuxendövtolkar använder sig av metoderna:

    • skrivtolkning
    • Tecken som stöd (TSS)
  • Tolkcentralens uppdrag är att erbjuda vardagstolkning  till dig är skriven i Dalarna. Exempel på tolkning inom landstingets ansvar är vårdbesök och fritidsaktiviteter. Tolken är bara närvarande för att göra samtalet möjligt, inte för att delta i det. Tolkarna har tystnadsplikt.

    Din beställning tas emot av Tolkcentralens samordning, som i sin tur fördelar uppdragen mellan tolkarna. Vi har större möjlighet att ordna tolk om du kontaktar oss i så god tid som möjligt.

    Vid beställningen behöver vi veta följande:

    • När? Datum, starttid och sluttid
    • Var? Plats och gatuadress
    • Mötesplats
    • Vilka är ni som ska använda tolk
    • Tolkmetod, t ex teckenspråkstolkning eller skrivtolkning
    • Vad tolkningen gäller, t ex läkarbesök, föreläsning
    • Förberedelsematerial, t ex sånger, dagordning
  • Det är mycket viktigt att du kontaktar Tolkcentralen snarast om beställd tolkning ska avbokas.

Till toppen av sidan