Boka, omboka eller avboka en tid

Så gör du för att boka, omboka eller avboka en tid

Genom att logga in på 1177.se kan du göra dina vårdärenden. Vad du kan göra varierar mellan olika mottagningar. Du kan till exempel boka, omboka eller avboka en tid. Du kan också se dina bokade tider samlade i en lista.

Hos många mottagningar har du möjlighet att boka, avboka eller omboka en tid genom att logga in på 1177.se. Olika mottagningar har olika alternativ för bokning. En del mottagningar erbjuder till exempel bara möjligheten att avboka en tid.

Gör så här för att boka tid, ändra tid eller avboka tid

Det finns två olika sätt att hitta och boka tid på en mottagning på:

Hitta mottagningen först och logga in sedan:

  1. Börja med att söka upp mottagningen på 1177.se.
  2. Välj mottagningen i listan.
  3. Under rubriken E-tjänster ser du vilka e-tjänster som mottagningen erbjuder. Klicka på texten för det du vill göra för att logga in. Det kan till exempel vara boka tid direkt, avboka en tid direkt eller omboka tid direkt
  4. När du har loggat in kommer du direkt till den e-tjänst som du valde på mottagningens informationssida.

Logga in först och hitta mottagningen sedan

  1. Logga in på 1177.se
  2. Under Rubriken Mottagningar väljer du hitta och lägg till.
  3. Sök upp den mottagning du vill lägga till
  4. Välj lägg till mottagning.
Skåne

Omboka eller avboka besök hos vården i Skåne

Omboka eller avboka alltid din tid så snart du kan. Det gör att någon annan snabbare kan få din tid och att vård kan erbjudas till fler. 

När du avbokar din tid kallas du inte automatiskt till ett nytt besök. Du behöver själv boka en ny tid genom att logga in på 1177.se eller genom att kontakta mottagningen.

Tänk särskilt på detta om du fått en tid efter att en remiss har skickats, eller genom en egen vårdbegäran. Bokar du ingen ny tid kan din remiss eller egen vårdbegäran komma att avslutas. 

Har du fått vissa tider att välja på?

Ibland skickar vården en kallelse med ett visst antal besökstider som du kan välja mellan. Du ser kallelsen i din inkorg när du loggar in på 1177.se.

I kallelsen klickar du på ”Boka tid” för att se vilka tider du har att välja på. Du bokar sedan själv den tid som passar dig bäst. Du kan boka om din tid högst två gånger.

Boka så snart du kan eftersom besökstiderna bara är öppna för bokning under en begränsad tid. Skulle du missa att boka själv kommer vården att boka en tid till dig.

Få meddelande från vården

Det är viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar när du har loggat in på 1177.se. Du får då ett sms eller e-post när en mottagning skickar ett svar eller meddelande till dig.

Aktivera aviseringar i e-tjänsterna - 1177

Se dina bokade tider

Du kan se dina bokade tider hos flera mottagningar, samlade på en sida när du har loggat in.

För att se tiderna ska du klicka på rubriken Bokade tider. Dina bokningar kommer därefter upp i en lista. Om du har bokningar från flera mottagningar, kommer de att samlas i samma lista.

En del mottagningar kan inte visa bokade tider. Det skiljer sig åt mellan landstingen och regionerna vad som kan visas. 

Aktuella artiklar

Att logga in på 1177

För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation. Du kan använda BankID eller Freja+.

Gör ditt barns vårdärenden

Du som är vårdnadshavare kan bland annat boka läkarbesök åt barnet genom att logga in på 1177. Det här kan du göra fram till att barnet fyller 13 år. Därefter behöver barnet logga in själv för att göra sina vårdärenden.

Till toppen av sidan