Sjukdomar och besvär

Feber hos barn

Feber hos barn - svenska lättläst

Feber betyder att temperaturen i kroppen är högre än vanligt. Det är ett sätt för kroppen att försvara sig mot infektioner. Barn får ofta feber.

Det är vanligt att få feber när man till exempel har en förkylning, hosta och ont i halsen. Feber är vanligt hos barn, särskilt hos små barn.

Det räknas som feber om temperaturen är 38,0 grader Celsius eller högre. 

Feber är oftast inte allvarligt. Men det kan vara allvarligt om febern är hög.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Här kan du se en film om hur du mäter temperaturen i örat.

Till toppen av sidan