Störningar i vissa funktioner på 1177 på webben.Det här meddelandet avser Örebro län

Det går bra att ringa 1177 på telefon. Att avboka tid på webben går bra. Däremot kan du inte boka ny tid eller omboka en befintlig tid via 1177.se.

Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.

Person får plåster på armen efter vaccination
Du får vaccinet med en spruta i armen.

På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.

Det finns en längre version av den här texten.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.

Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.

Vem rekommenderas att vaccinera sig hösten 2024?

De flesta har en liten risk att bli allvarligt sjuk. De behöver inte vaccinera sig. Men en del har en hög risk att bli allvarligt sjuk. De rekommenderas att vaccinera sig.

Du rekommenderas att vaccinera dig i höst om något av det här stämmer:

  • Du är 65 år eller äldre.
  • Du är gravid efter vecka 12.
  • Du är 18 till 64 år och har en ökad risk att bli allvarligt sjuk. Det kan bero på en sjukdom, en behandling eller något annat.

En del kan avstå vaccinationen, fast de egentligen rekommenderas att få vaccin. De har redan ett bra skydd. Men det gäller bara om båda de här sakerna stämmer:

  • Du vet säkert att du har haft covid-19 efter den 1 augusti 2024.
  • Ditt immunförsvar är bra.

Se till att vaccinera dig om du är osäker på att båda sakerna i listan stämmer in på dig.

När och var kan jag vaccinera mig?

De flesta kan vaccinera sig från och med mitten av oktober.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information.

Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel influensa och pneumokocker. Du kan behöva betala.

Örebro län

Vaccinera dig i Örebro län

Du kan boka tid i vårt digitala bokningssystem eller ringa vår telefonbokning. Du kan även komma på drop-in, i mån av tid.

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.

Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.

Andra som kan vaccinera sig

Du kan vaccinera dig mot covid-19 om du vill, eller för att en läkare tycker det. Du kan behöva betala för vaccinationen. Även barn kan vaccinera sig.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan